workplace we are

Miasto w biurze | MediaCom I Warszawa

Miasto w biurze | MediaCom I Warszawa

#design #research #strategy #work environment

15.12.2016 / 3 000 mkw / Spotkanie na placu Zbawiciela, konferencja na Stadionie Narodowym, czy moment na wyciszoną pracę w jednym z domków fińskich na Jazdowie? Studio architektoniczne Workplace, na zamówienie domu mediowego MediaCom stworzyło biuro, którego przestrzenie topograficznie i estetycznie inspirowane są najbardziej charakterystycznymi atrakcjami Warszawy.

 

Na podstawie własnych badań wykorzystania przestrzeni i charakteru pracy w różnych organizacjach, zauważyliśmy, że wzmocnienie funkcji interesującym designem zwiększa wykorzystanie danej przestrzeni zgodnie z jej przeznaczeniem. Postanowiliśmy skorzystać z najlepszych wypracowanych wzorców i zainspirować się przestrzenią miejską i poszukać w urbanistyce analogii dla poszczególnych stref pracy w biurze.

 

 

Naturalnym okazał się wybór Warszawy jako miejsca do którego będziemy się bezpośrednio odnosić. To w Warszawie miała się znaleźć nowa siedziba domu mediowego MediaCom, firmy globalnej która chce podkreślić swój lokalny charakter. Odwołanie się do poszczególnych motywów warszawskich ułatwiał od początku ich rozpoznanie przez pracowników oraz w naturalny sposób komunikował ich funkcje. Z kilkudziesięciu charakterystycznych punktów stolicy wybraliśmy dziewiętnaście, które ze względu na swoje funkcje oraz unikalny charakter i ich rozpoznawalność posłużyły nam za bezpośrednią inspirację. I tak powstały między innymi:

  • Plac Zbawiciela – duża, otwarta przestrzeń networkingowa z kuchnią,
  • Warszawa Centralna – przestrzenie konferencyjne przeznaczone dla gości,
  • Centrum Nauki Kopernik – przestrzeń kreatywna,
  • Biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego – strefy skupienia oraz miejsca spotkań,
  • Stadion Narodowy – przestrzeń audytoryjna, kreatywna idealnie skrojona do działań warsztatowych.

 

 

Dzięki zintegrowanemu z designem systemowi wayfinding i space branding wszystkie strefy w biurze i ich elementy w naturalny sposób zyskały nazwy ułatwiając komunikację pomiędzy pracownikami oraz poprawiając orientację w biurze. Zostały one bardzo szybko przyswojone i funkcjonowały jako nazwy oficjalne, co umocniło nas w trafności naszych założeń.

 

 

Nowa siedziba MediaCom to 3000 mkw, w którym obecnie pracuje 300 pracowników, z możliwością elastycznego zwiększenia zatrudnienia do 400 osób. Biuro zaprojektowane jest zgodnie z ideą pracy opartej o aktywność pracowników (Activity Based Workplace), dające szeroki wachlarz możliwości ze względu na wykonywane czynności oraz oczekiwane funkcje. W takim środowisku pracy indywidualne biurko nie jest przypisane do pracownika, a wszelkie przestrzenie biurowe są współdzielone przez osoby zatrudnione w firmie. Firma zyskuje bardzo dużą elastyczność ze względu na częste zmiany zachodzące w strukturze zatrudnienia i specyfiki wykonywanych zadań.

 

 

Nowa siedziba MediaCom poza zaskakującymi walorami estetycznymi charakteryzuje się przede wszystkim funkcjonalnością. Ciągi komunikacyjne oddzielone są od stref pracy indywidualnej i zespołowej strefami wsparcia, czyli salami spotkań, budkami telefonicznymi, czy miejscami do spotkań ad-hoc. Pozwala to obniżyć dystrakcje wizualne i akustyczne generowane przez osoby przemieszczające się po biurze, a zarazem zachować charakter przestrzeni otwartej. Naturalną konsekwencją obranej strategii przestrzeni pracy było wprowadzenie “polityki czystych biurek”.

 

 

Zastosowane rozwiązania architektoniczne w biurze, budowanie narracji, szukanie pomysłu na wnętrze spotkało się z bardzo gorącym przyjęciem, zarówno wśród stałych użytkowników przestrzeni jak i ich gości.

Główne założenia projektowe:

  • Elastyczna i funkcjonalna przestrzeń, umożliwiająca realizację zadań każdego rodzaju np. praca w skupieniu, kreatywna, spotkanie formalne, spotkanie ad-hoc
  • Wyróżniający design, przyciągający pracownika generacji Y i Z
  • Elastyczne, duże i wspólne dla całej firmy miejsce socjalno-networkinogwe, z możliwością odbycia spotkania typu town-hall
  • Strefa zarządu bez gabinetów, praca zespołowa i wspólny stół typu bench
  • Activity based workplace + desk sharing w całym biurze (różne współczynniki)
  • Wyższy standard i design  w przestrzeniach wspólnych
  • 19 stref o różnorodnym designie

 

 

Biuro MediaCom w liczbach:

  • Metraż: 3 000 mkw
  • Liczba pracowników: 330, biuro gotowe na 400
  • Liczba pięter: 2
  • Lokalizacja: Warszawa, Wołoska 24
  • Czas projektu: 24 miesiące wraz z badaniami charakteru pracy, strategią i projektem pilotażowym
  • Specyfika pracy: zróżnicowana, od funkcji administracyjnych po bardzo kreatywne

60% powierzchni dedykowanej do pracy indywidualnej (biurka)
40% powierzchni wsparcia (do spotkań, socjalna, inne)

Zespół projektowy:

Bogusz Parzyszek, CEO | Founder

Dominika Zielińska, Head of Architecture | Managing Partner

Marzena Bednarczyk, Senior Architect

Anna Zapart, Senior Architect

Paulina Wojno, Architect | 3D graphic designer

Kaja Abdank-Gruca, Change Manager

Katarzyna Gajewska, Research & Evaluation

Damian Bieniek, Anna Rzeźnik, Kasper Skirgajłło-Krajewski, space branding & wayfinding

Adam Grzesik, photo

v