The Kraft Heinz | Warszawa
Let’s make work delicious! Tą parafrazą sloganu firmowego przedstawiamy nowe warszawskie biuro Kraft Heinz. Na 650 mkw. zaprojektowaliśmy efektywną funkcjonalnie i kosztowo przestrzeń pracy, oferującą nową jakość doświadczeń pracownika.
Kraft Heinz to amerykański Klient, który przyszedł do nas z zadaniem przekształcenia swojego polskiego biura na bardziej przyjazne, elastyczne i reprezentatywne. Ich poprzednia przestrzeń była zamknięta i niedostosowana do potrzeb, nie wyrażała tożsamości firmy i ducha jej społeczności. Wraz z ewolucją sposobu zarządzania i zwiększeniem różnorodności charakteru pracy musiała iść także zmiana otoczenia.
Warszawskie biuro światowego giganta FMCG miało podkreślać najważniejsze wartości firmy: klientocentryczność, jakość, uczciwość, własność, innowacyjność.
Brief
Proces rozpoczął się od rozpoznania potrzeb: warsztatu i wywiadów z przedstawicielami różnych zespołów, wizji lokalnej oraz wywiadu z dyrektorem generalnym. Pozwoliło nam to zdefiniować strategiczny brief, czyli cele nowej przestrzeni pracy Kraft Heinz:
- biuro przyjazne pracownikowi – wygodne, ergonomiczne i wspierające codzienne procesy poprzez zapewnienie warunków do cichej pracy, poufnych spotkań i rozmów telefonicznych,
- komfortowy układ przestrzeni – zapewniający redukcję dystrakcji wizualnych i dźwiękowych, a tym samym poprawę jakości pracy,
- jadalnia i kuchnia jako serce organizacji – stworzenie atrakcyjnego miejsca spotkań całego zespołu, które zachęca do niewymuszonych interakcji i wspiera kulturę organizacyjną,
- atrakcyjna przestrzeń służąca relaksowi i pracy – duży współczynnik stref wspólnych: do odpoczynku, networkingowych, coworkingowych, do spotkań ad-hoc,
- uniwersalność przestrzeni – wsparcie pracowników stacjonarnych i mobilnych oraz zapewnienie odpowiednich warunków do pracy hybrydowej.
Był to klasyczny proces projektowy bez pogłębionych badań, ale co ważne, wyjątkowy ponieważ zajmowaliśmy się w nim także project managementem. Oprócz koncepcji designu, projektowania układu funkcjonalnego i space planningu, zarządzaliśmy całym procesem fit-outowym. To postawiło przed nami wyzwania organizacyjne – zamknięcie projektu w krótkim czasie realizacji, optymalizacja budżetu oraz wybór generalnego wykonawcy. W osiągnięciu sukcesu na tych polach pomogło nam etapowanie budowy – po zaakceptowaniu koncepcji projektowej, powierzchnia została podzielona na dwie części, tak aby ułatwić zadanie podwykonawcom adaptującym elementy z poprzedniego biura oraz umożliwić szybszy powrót pracowników.
Funkcjonalność
Analizując dotychczasowe środowisko pracy Kraft Heinz wspólnie z Klientem zdefiniowaliśmy podstawowe problemy do rozwiązania i wytyczne projektowe:
- duży poziom hałasu i ruchu w strefach pracy utrudniający pracę w skupieniu,
- mało reprezentacyjna strefa recepcji – powinna być wizytówką firmy, estetycznie eksponować produkty i osiągnięcia firmy,
- brak budek telefonicznych i małych salek spotkań dostępnych ad-hoc w pobliżu stref pracy,
- zbyt bliskie i bezpośrednie sąsiedztwo strefy wejściowej ze strefami pracy – powoduje dystrakcje i łatwość dostępu osób zewnętrznych,
- mało funkcjonalna kuchnia – strefa ta powinna być atrakcyjna i społeczna – zachęcająca do spędzania tam czasu,
- słaba akustyka – zarówno stref pracy, jak i sal spotkań,
- nisko oceniana funkcjonalność biura – poprawa atrakcyjności designu i dostępności przestrzeni dopasowanej do potrzeb różnych zespołów.
Globalne wytyczne dotyczące rozplanowania stref pracy otrzymaliśmy od Klienta. Miały one mieć strukturę transparentnej przestrzeni i bezpośredni dostęp do światła słonecznego.
Bazując na wytycznych i odpowiadając na wyszczególnione problemy zaplanowaliśmy układ w kształcie litery “L”. Strefy pracy umieściliśmy przy elewacji, a strefy dla gości oraz recepcję przy trzonie budynku. Między nimi jest warstwa przeszklonych sal spotkań. Taki układ zapewnia przejrzystą komunikację, otwiera przestrzeń, nadaje jej lekkości, a przeszklenia sal wpuszczają jeszcze więcej naturalnego światła w głąb budynku.
Główną strefę networkingową umieściliśmy w miejscu z najlepszym widokiem, od strony północnej, której okna wychodzą na linię warszawskich wieżowców. Luźna przestrzeń lounge jest połączona przeszkloną ścianą mobilną z klubową kuchnią. Po złożeniu ściany kształtuje się duża przestrzeń socjalna – serce biura. Dzięki temu zabiegowi firma zyskała miejsce do organizacji imprez firmowych, pokazów kulinarnych, filmowych oraz innych aktywności integracyjnych.
Koncepcja designu
Klimat wystroju wiąże się z pochodzeniem firmy. Pierwotna koncepcja miała łączyć wątki amerykańskiego pop-artu z nawiązaniami do najbardziej rozpoznawalnych produktów Kraft Heinz.
Design ma różne natężenie. Recepcja i sale spotkań – czyli strefy reprezentacyjne mają intensywną i wyraźną warstwę wizualną. Strefy pracy są natomiast stonowane i neutralne, aby zminimalizować liczbę bodźców zmysłowych.
Design tworzy tło dla przyszłości firmy. Jest spójne z identyfikacją korporacyjną, przekazuje podstawowe wartości, skupia się na funkcjonalności. W tym projekcie od wizualnego “efektu wow” ważniejsza była jakość materiałów i komfort pracy. Jednym z kluczowych założeń była dobra akustyka przestrzeni. Dzięki odpowiedniej optymalizacji byliśmy w stanie wykorzystać wysokiej jakości wykładziny, sufity akustyczne i panele. – Paweł Kołodziej, architekt i project manager projektu Kraft Heinz.
Zakres usług:
- project management
- analiza potrzeb
- space planning
- koncepcja designu
- wytyczne do projektów branżowych
Metryka Kraft Heinz:
- Metraż: 650 mkw.
- Lokalizacja: Kompleks EMPARK, budynek Orion, Warszawa
- Czas projektu: 7 miesięcy (licząc czas budowy i odbiór powierzchni)
- Charakter pracy: zróżnicowany, od kreatywnych spotkań do pracy indywidualnej
Autorzy:
Zarząd Workplace
- Bogusz Parzyszek, Co-CEO & Founder
- Dominika Zielińska, Co-CEO & Head Architect
Zespół projektowy
- Paweł Kołodziej, Senior Architect & Project Manager
- Katarzyna Brzostek, Architect
- Aleksandra Czarnecka, Architect
- Piotr Jabłoński, Architect
Zdjęcia: Adam Grzesik
Tekst: Mateusz Sikora