workplace we are

Najbardziej zielone biuro na świecie | Nordea

Najbardziej zielone biuro na świecie | Nordea

#projects

Biophilic. Naturalna przestrzeń pracy. To trend, który powoli lecz skutecznie wkracza do biur. Zanim w Seattle Amazon otworzył własny ogród botaniczny we wnętrzu budynku biurowego, w Gdyni, w biurze Nordea stworzyliśmy architektoniczną koncepcję opartą o zieleń. Koncepcję realnej przestrzeni pracy, która prawdopodobnie jest najbardziej zielonym biurem na świecie.

 

Idea

Natura inspiruje nas, pobudza zmysły, zachęca do działania czy uspokaja. Wyjątkowość środowiska naturalnego polega na swobodzie i niewymuszonej harmonii, która wpływa na nasz komfort psychiczny. Czy podobnie mogłoby wyglądać środowisko w którym pracujemy?

 

 

Wyobraź sobie miejsce pracy, które wspiera Twoją produktywność, pobudza kreatywność i dba o Twoje samopoczucie. Raport The Global Impact of Biophilic Design in the Workplace badający wieloaspektowe oddziaływanie naturalnych i zielonych przestrzeni pracy na człowieka prowadzi do prostej konkluzji. Miejsca z dużą ilością roślinności i elementów naturalnych wpływają pozytywnie na kreatywność i efektywność pracy, zmniejszając poziom stresu i utrzymując motywację na wysokim poziomie. Zadaliśmy sobie pytanie – Czy rośliny mogą być dominującym elementem kompozycji biura?. Jak wykorzystać cechy naturalnego środowiska i przełożyć je na środowisko biznesowe? Potrzeba zaprojektowania nowoczesnego miejsca pracy dla Nordea, umożliwiła nam wcielenie w życie idei zielonego biura. Biura, które miało dowieść, że odpowiednia ilość zieleni może być kluczowa dla poprawy jakości naszej pracy.

 

 

Dlaczego warto?

Chcieliśmy zaprojektować biuro, którego architektura będzie oparta o zieleń. Równolegle okazało się, że ideowe dążenia workplace w tym zakresie wpisują się w trend biophilic design. Trafiliśmy na szereg badań potwierdzających, że projektowanie oparte o naturalne elementy wpływa na ludzki komfort. Wykład Kamala Meeatle “How to Grow fresh air” stanowił przełom w naszym myśleniu o jakości środowiska wewnętrznego biurowców. Powoli zaczęliśmy gromadzić dowody na to, jak duży wpływ mają warunki mikroklimatyczne biura na jakość i efektywność pracy.

 

 

Do najważniejszych wniosków Kamal’a z badań nad zielonym środowiskiem pracy należą:

  • szeroko pojęte oczyszczanie powietrza z lotnych zanieczyszczeń i pyłów np. klejów używanych do produkcji, czy pyłów (zwłaszcza w nowych biurach)
  • zmniejszenie bólu głowy do 24 % 
  • zmniejszenie podrażnień oczu do 52% 
  • redukcja zużycia prądu potrzebnego do wentylacji pomieszczeń o 15 % 
  • wyszczególnienie 3 gatunków roślin, które szczególnie nadają się do trudnego środowiska biurowego

Ostatnim i najciekawszym wnioskiem jest wzrost produktywności pracy o 20%. Zarówno z tym, jak i pozostałymi czynnikami można polemizować, uznaliśmy jednak, że sam aspekt psychologiczny tj. większa satysfakcja z przebywania w miejscu pełnym zieleni, jest wart przetestowania.

 

 

Ważnym punktem zwrotnym było dla nas doświadczenie z implementacji projektu pilotażowego w centrali Credit Suisse w Zurychu. Znalazły się tam zielone strefy “Business Garden” pełne roślin i elastycznych stanowisk przeznaczonych głównie do pracy w skupieniu. Przy okazji naszej wizyty w centrali CS w 2016 roku dowiedzieliśmy się, że strefy te mają jeden z najwyższych współczynników wykorzystania pośród innych przestrzeni.

Raport Harvard School of Public Health dowodzi, że zdolności poznawcze rosną, aż o 61% przy zwiększeniu cyrkulacji powietrza w pomieszczeniu. Co więcej, badania Uniwersytetu Harvarda pokazały, że “zielone” biura redukujące ilość zanieczyszczeń w powietrzu poprawiają naszą inteligencję i możliwości kognitywne o 101% w porównaniu do standardowych budynków. Szeroko komentowany raport Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego sugeruje, że biura z duża liczbą roślin zwiększają zaangażowanie, produktywność i poprawiają samopoczucie pracowników. Powyższe badania utwierdziły nas w przekonaniu, że obecność roślin ma szczególne znaczenie w kreowaniu atmosfery pracy, a przede wszystkim ma realny wpływ na wyniki danej organizacji. Zielone biuro miało być efektywnym miejscem pracy o doskonałym klimacie wewnętrznym.

 

 

Gdzie postanowiliśmy wdrożyć ideę zielonego biura?

Pomysł kiełkował w naszych myślach od około 2 lat. Projekt siedziby Nordea w Gdyni, o którym szerzej napiszemy już niebawem, okazał się idealnym miejscem do implementacji tej idei. Z założenia mieliśmy zaprojektować dla nich miejsce, gdzie najważniejszy jest człowiek. Funkcjonalne i unikalne przestrzenie pracy, które staną się narzędziem wizerunkowym i biznesowym i będą przyciągały najlepszych kandydatów. Wiedząc, że aż⅓ badanych pracowników deklaruje, że uwzględnienie “biophilic design” w biurze danej organizacji jest wartością odgrywająca dużą rolę w wyborze przyszłego pracodawcy” nie mieliśmy wątpliwości, że to właściwy kierunek. Z idei, zrodził się projekt.

 

 

Na jednym z pięter zaproponowaliśmy stworzenie biophilic office. To inwestycja, która ze względu na swoją przewrotność wymaga chęci zmiany i zorientowanego na człowieka podejścia organizacji. Po przedstawieniu koncepcji i założeń, klient wyraził zainteresowanie wykonaniem takiego projektu i zarazem przeprowadzenie swoistego eksperymentu. Otrzymaliśmy dwie kluczowe wytyczne: budżet na to piętro nie mógł różnić się od budżetu na pozostałych projektowanych przez nas piętrach, oraz, że rośliny mają być mobilne, umożliwiając szybką rearanżację elastycznego środowiska pracy.

 

 

Jak to zrobiliśmy?

Na piętrze ulokowaliśmy około 220 dużych roślin na 770 m2. Łączna powierzchnia liści znajdujących się tam roślin jest równa 4 kortom tenisowym. Optimum zieleni, które przyjęliśmy na podstawie badań NASA, wynosiło 15 m2 liści na osobę. Wytyczne NASA umożliwiły także selekcję gatunków roślin najefektywniej oczyszczających powietrze i dostarczających największą ilość tlenu. Zastosowane rozwiązania to łatwe do przestawienia donice różnych rozmiarów, ale także zielone ściany i zintegrowane z roślinami meble.

 

 

Design zainspirowaliśmy rezerwatem “Kępa Redłowska” nawiązując tym samym do Bałtyku i założenia o lokalności całej siedziby. Naturalność tego parku na klifie swobodnie wpisywała się w koncepcję zielonego biura. Trzonem jest klif. Wokół niego roztacza się zieleń, a w dalszych strefach posadzka w naturalnych kolorach prowadzi przez plażę, by przejść w delikatny błękit morza.

 

 

Pierwsze wnioski i co dalej?

Zaprojektowaliśmy nie samą aranżację, lecz wewnętrzny klimat miejsca pracy. W zielonym biurze “Biophilic Office” udało nam się sprawić, że rośliny są funkcją. Umiemy już określić minimum roślin dla przyjaznego środowiska pracy, wiemy też co jest błędem przy aranżacji przestrzeni opartej o zieleń i jak projektować układ roślin sprzyjający poprawie produktywności. Cały czas poszerzamy tę wiedzę poprzez obserwację “naturalnego rezerwatu” w Nordea. W badania jakości powietrza w tym stworzonym przez środowisku wewnętrznym  zaangażowali się naukowcy z Politechniki Warszawskiej. Wspólnie analizujemy na bieżąco wyniki, by móc stale doskonalić koncepcję biophilic design i dzielić się nią w duchu projektowania zorientowanego na człowieka.

 

 

Biophilic Office w liczbach:

  • Metraż: 770 mkw
  • Liczba pracowników: 70
  • Liczba pięter: 1
  • Lokalizacja: parter
  • Czas realizacji: 6 miesięcy
  • Charakter pracy: programiści

Zespół projektowy:

Bogusz Parzyszek, CEO | Founder

Dominika Zielińska, Head of Architecture | Managing Partner

Marzena Bednarczyk, Senior Architect

Natalia Leszczyńska, Architect

Agata Smolich, Senior Architect

Katarzyna Gajewska, Research Analyst | Workplace Consulant

Rafał Mikulski, Visualization

Damian Bieniek, Anna Rzeźnik, Kasper Skirgajłło-Krajewski, space branding & wayfinding

Halina Kamińska / Florabo – greenery service, workplace & greenery research

Adam Grzesik – photo

v