workplace we are

Neon Innovation Hub | Grupa RASP-Onet

Neon Innovation Hub | Grupa RASP-Onet

#projects

Czy sama przestrzeń może inspirować użytkownika do kreatywnego myślenia i generować idee? Jak budować społeczność, która chce wymieniać się swoją wiedzą i tworzyć kreatywny kolektyw? Na te pytania odpowiada nowe środowisko pracy takich marek jak Onet, Business Insider, Noizz, Forbes czy Ofeminin. Biuro, w którym zaprojektowaliśmy nie tylko przestrzeń, ale też doświadczenia jej użytkowników.

 

Idea

Współczesna kultura pracy i biznes opiera się na wymianie wiedzy. Celebrujemy kreatywność i innowacyjność, które stają się pojęciami tak bardzo powszechnymi, że już mało kto potrafi powiedzieć czym naprawdę są. Trendy zmieniają się dziś w zawrotnym tempie, cykl życia produktu jest coraz krótszy. Wymusza to dynamiczny proces tworzenia nowych, dopasowanych do przyszłych potrzeb i skorelowanych w czasie trendów, informacji czy produktów. Tym jest właśnie innowacja – procesem, który zawsze zaczyna się od interakcji ludzi w otoczeniu i czasie sprawiającym, że zaczynają spontanicznie wymieniać myśli.

 

 

Jest wiele definicji kreatywności ale wszystkie opierają się na dwóch akcjach – generowaniu pomysłu i jego implementacji. Zarząd Grupy Onet – Ringier Axel Springer chciał stworzyć miejsce, które wspierać będzie obie te aktywności i zapewniać odpowiednie wsparcie do rozwoju innowacyjności. Jovan Protic, CEO Ringier Axel Springer, podchodził do projektu ideowo. Biuro miało być wizytówką i domem dla nowych flagowych produktów grupy – nowoczesnych portali medialnych, które tak jak biuro mają odpowiadać na potrzeby współczesnych generacji. Jego wizja biura miała przyciągać najlepszych, gromadzić kreatywność w jednej przestrzeni, być miejscem, które motywuje do promowania brandów i oddaje ich charakter.

 

 

Poza całą ideowością projektu, nowa przestrzeń RASP miała być projektem pilotażowym i swoistym prototypem dla przyszłych biur organizacji. Jej zadaniem było pokazanie kierunku rozwoju organizacji. To wszystko mieli widzieć klienci przychodzący do biura poszczególnych portali. Biuro miało być także z założenia showroomem – narzędziem sprzedażowym i wizerunkowym, gdzie klient widzi jak kultura pracy nowoczesnej organizacji jest wspierana przez funkcjonalny i dopracowany design.

 

 

Proces

Od początku współpracy z klientem prace miały bardzo intensywny charakter. Po wstępnych badaniach aktualnej przestrzeni zaczęły rodzić się pierwsze pomysły na design i rozwiązania funkcjonalne. Loftowy, garażowy styl wystroju został wybrany jako motyw przewodni. Przestrzeń biura miała przypominać brooklyńską kawiarnię, pełną energii i pobudzającą.

Proces projektowy opierał się stałej wymianie myśli z zarządem, a o wyborze finalnej koncepcji decydowały detale. Dzięki zbudowaniu dobrej relacji z managementem udało się stworzyć koncepcję, która odpowiadała na wymagania zarówno budżetowe, jak i ideowe.

 

 

Długi był także proces samego space-planningu. Największym wyzwaniem okazało się znalezienie odpowiedniego miejsca na “serce firmy” – strefę networkingowo-eventową. Wokół niej tworzone miały być tzw. home-zones – przestrzenie pracy poszczególnych marek, tak by umożliwić ludziom z różnych wydawnictw spotkanie w jednym miejscu, takim które sprzyja swobodnej wymianie myśli.

 

 

Design

Zaprojektowaliśmy przestrzeń, którą nie wahamy się nazwać po prostu “modną”. To przestrzeń dla młodych ludzi podążającymi za najnowszymi trendami. Chcieliśmy zawrzeć to w detalach. Centralna strefa networkingowa nawiązuje do eleganckiego, industrialnego designu. Ceglane ściany, odkryty sufit, stalowe szprosy w przeszkleniach i duża ilość drewnianych i metalowych elementów to komponenty, które ją definiują. Prócz funkcji socjalnej, może ona też być przekształcona na event-zone. Obok jest także pokój pełniący rolę studio do codziennych do nagrań i wywiadów.

 

 

Transparentność w przestrzeni była równie ważna w całym projekcie, co idealnie oddaje gabinet dyrektora operacyjnego firmy, Jovana. Całkowicie przeszklony, zlokalizowany tuż przy strefie networkingowej, ma służyć jako miejsce spotkań, gdzie każdy może wejść i porozmawiać. “Jovan chciał przestrzeń, która będzie przyjaznym, otwartym miejscem, która będzie oddawała także jego energetyczne podejście do biznesu. Choć gabinet ma kameralny klimat loftowego mieszkania to mocne akcenty kolorystyczne ożywiają przestrzeń.“ – tłumaczy Igor Białorucki, architekt prowadzący, odpowiadający za koncepcję.

 

 

Przestrzenie pracy każdej marki mają oryginalny i dopasowany do charakteru design. Noizz to industrialna przestrzeń połączona ze strefą networkingową, natomiast Business Insider ma elegancki, i oszczędny w detale wystrój. Przestrzenie marek połączone są z centralną strefą wspólną przeszklonymi “oknami” w ścianach.

 

 

“Hello Alexa, turn on Onet mode”. W nowym biurze RASP jest też miejsce dedykowane klientom wydawnictw. To multimedialny showroom w którym gości wita Alexa. To głos inteligentnego systemu Amazon Echo, którym głosowo można sterować przestrzenią, tak by dopasować go do potrzeb prezentacji danej marki.

 

 

Dlaczego Neon Office?

Nieodłącznym elementem każdej marki jest identyfikacja wizualna, szczególnie w przypadku nowych mediów. Chcieliśmy oddać niepowtarzalny charakter każdego wydawnictwa i sprawić by przestrzeń była bogata wizualnie. Wykorzystaliśmy ikony polskiego PRL-owskiego wzornictwa – neonowe szyldy. Branding każdej redakcji wykorzystaliśmy w projekcie spersonalizowanych neonów. Dodatkowo w sercu firmy i kuchni przestrzeń wzbogacają 2 szyldy, z czego jeden odpowiada na pytanie co jest celem tej przestrzeni. Przy dobrych relacjach i energii nawet niemożliwe, staje się możliwe. Make impossible, possible.

 

 

Space-branding sal spotkań i przestrzeni pracy to kolaże wykorzystujące przeróżne motywy popkulturowe. Oprócz wartości wizualnej, służą one także do ułatwienia komunikacji między pracownikami. Spotkanie w “sprincie”, czy w “maratonie”? – brzmi o wiele bardziej naturalnie i pozbywa się zbędnej formalizacji rozmowy.

 

 

Make impossible, possible.

Neon Innovation Hub, to miejsce gdzie tworzą się idee. Po 3 miesiącach funkcjonowania biura widzimy, jak przestrzeń żyje – strefa networkingowa to miejsce pełne ludzi, gdzie słyszymy entuzjazm pracowników. Dzięki przeprowadzonym wywiadom po przeprowadzce wiemy też już, co należy zmodyfikować i udoskonalić, aby przestrzeń jeszcze lepiej odpowiadała na potrzeby jej użytkowników, umożliwiając im generowanie najlepszych pomysłów.

 

 

Neon Office w liczbach:

  • Metraż: 1680 mkw
  • Liczba pracowników: 130
  • Czas realizacji: 10 miesięcy

Project team

Bogusz Parzyszek, CEO | Founder

Dominika Zielińska, Head of Architecture | Managing Partner

Marzena Bednarczyk, Senior Architect

Igor Białorucki, Senior Architect

Maciej Kolak, Architect

Damian Bieniek, Dorota Stępniak, Katarzyna Lewoc, Paweł Lewoc, space branding & wayfinding

Adam Grzesik, photo

v