workplace we are

Scandinavia Office | Nordea

Scandinavia Office | Nordea

Skandynawskie ikony architektury rozlały się po kolejnych piętrach siedziby Nordea w Gdyni. Ścieżki rowerowe i kolorowy plac miejski Superkilen w Kopenhadze, słynna opera w Oslo, kościół Temppeliaukio w Helsinkach – tym inspirowane jest Scandinavia Office. To 5 pięter i 5500 mkw gdzie przywołujemy ducha miejsc z których wywodzi się Nordea.

Planowanie miast polega na kreowaniu miejsc, w których ludzie budują relacje. Zbliżanie i łączenie ludzi, umiejętne mieszanie funkcji, likwidowanie barier oraz pozazmysłowe oddziaływanie przestrzeni na użytkownika to elementy, które łączą urbanistykę i projektowanie środowiska pracy. Wykorzystując to chcieliśmy zaprojektować wyjątkowe miejsce, które tętni życiem niczym multi-funkcjonalny plac miejski. Biuro, gdzie użytkownik czuje się swobodnie i naturalnie.

Cel wyznaczonym przez management Nordea, który przyświecał nam od początku projektowania gdyńskiej siedziby nordyckiej organizacji, to stworzyć biuro, które przyciągnie i zatrzyma najlepszych i stanie się wizerunkową wizytówką firmy. Inspiracji nie musieliśmy szukać daleko. Kontynuując ścieżkę lokalnego designu, miejskich i nadmorskich nawiązań w Seaport Office – postanowiliśmy zaprosić do środka klimat miejsc,które są domem Nordea. Skandynawskie miasta stały się dla nas oczywistą referencją.

Design

Stolice czterech skandynawskich krajów i ich ikony architektury są motywami, o które została oparta koncepcja aranżacji biura w Łużycka Office Park. W Scandinavia Office narracyjny design pełni swoją pozamaterialną, psychologiczną funkcję. To wpisana w przestrzeń tożsamość organizacji, która dzięki temu, że budzi skojarzenia i emocje sprawia, że chce się tam przebywać.

Kopenhaga

“Kopenhaga” od wejścia wita pracowników kolorową przestrzenią wspólną, której inspiracją był plac Superkilen – przestrzeń publiczna projektu Bjarke Ingels Group, miejsce łączące wiele kultur. Tak jak na placu – w tej strefie znajdziemy nieformalne strefy spotkań i sale konferencyjne różnej wielkości, które znacznie ułatwiają zarówno spontaniczną, jak i planową kooperację. Ścieżka rowerowa, wyznaczająca ciąg komunikacyjny, prowadzi nas przez kopenhaskie motywy, aż do dużej, połączonej z kuchnią przestrzeni networkingowej. Idąc dalej mijamy strefy daily, służące do wszelkiego rodzaju statusów. Dochodzimy do strefy wspólnej, w której obok kuchni znajdziemy salę konferencyjno-networkingową. Tam, dzięki elastycznym rozwiązaniom meblowym, możemy zorganizować formalne spotkanie, ale też spontanicznie wymienić się pomysłami przy kawie, czy wspólnym kolorowaniu muralu inspirowanego Christianią – kolebką kultury alternatywnej w Danii.

Sztokholm

W “Sztokholmie” znajdziemy klasyczne domki szwedzkie pomalowane na tradycyjny Falun Red. To w rzeczywistości focus room’y służące do spotkań dla 2-4 osób i wideokonferencji. Przytulny, domowy klimat panuje też w socjalnej kuchni, która jest miejscem spotkań idealnym do zorganizowania tam wspólnego posiłku, czy zrelaksowania się. 

Helsinki

Piętro inspirowane Helsinkami to przede wszystkim detale i spójny space branding, który sprawia, że przestrzeń jest czytelnie podzielona według poszczególnych funkcji danych stref. Najważniejszym punktem jest duża, wielofunkcyjna sala spotkań. Źródłem inspiracji dla tego centralnego punktu był monumentalny i nowoczesny kościół Temppeliaukio. To elastyczna strefa, w której może być zorganizowany town hall, warsztat z klientami, czy spotkanie integrujące pracowników. Pełni też funkcję wewnętrznego co-worku, w którym wygodnie mogą pracować osoby przyjeżdżające z innych miast. Pośród pozostałych salek spotkań i stref pracy pełno jest zieleni przypominającej fińskie bory sosnowe, gdzie można spotkać Muminki, a nawet …Bukę! 

Oslo

Na piętrze nawiązującym do Oslo już na wejściu widoczny jest mocny akcent architektoniczny. To strefa wspólna z transparentną salą konferencyjną, której design zainspirowany został wielokrotnie nagradzanym budynkiem Opery projektu studia Snøhetta. Na całym piętrze dominuje spokojny klimat skandynawskiego wzornictwa. Biel i jasne kolory rozświetlają i wizualnie powiększają przestrzeń tworząc uczucie lekkości i świeżości, a intensywna, niebieska posadzka doskonale kontrastuje na tym tle. Umiejętnie dobrane detale, takie jak pocięte lustra, geometrycznie ułożony korek, wyselekcjonowana zieleń i meble o lekkiej konstrukcji realizują spójną koncepcję. Dzięki temu powstało wnętrze które koi zmysły jednocześnie dając pole do realizacji różnorodnych aktywności, od pracy kreatywnej, po tą indywidualną w skupieniu.  

Funkcjonalność

W Scandinavia Office to design podążą za funkcjonalnością. Połączyliśmy tu wiedzę z naszych badań środowiska pracy dla zespołów agile z wnioskami z poprzednich projektów dla Nordea i wspólnie zaprojektowaliśmy biuro, w którym aż 40% stanowią nieformalne przestrzenie wspierające spontaniczne spotkania i wymianę wiedzy. Idea ta jest zgodna z koncepcją Nordea Unlimited, opracowaną i wdrożoną w skandynawskich oddziałach organizacji. Bazuje ona na elastycznym wykorzystaniu miejsc pracy w zależności od typu zadań wykonywanych w ciągu dnia. To adaptacja nowoczesnego modelu środowiska pracy znanego jako Activity Based Workplace – elastycznego, opartego na licznych interakcjach i współpracy.

Razem z programistami opracowaliśmy koncepcję Agile workplace, której podstawą są home zones – strefy pracy, dopasowane do różnych typów aktywności: codziennych statusów zespołów (daily), pracy w skupieniu, wideokonferencji, burzy mózgów, czy spotkań ad-hoc. Dzięki stworzonym w Seaport Office rozwiązaniom funkcjonalnym z łatwością zaimplementowaliśmy je w tej realizacji, poszerzając o wcześniej opisane strefy wspólne, które są niezbędne do budowania relacji międzyludzkich i generowania nowych pomysłów. Dzięki temu każdy pracownik znajdzie tu miejsce dla siebie. Miejsce, które odpowiada nam przede wszystkim na pytanie “dlaczego”, a nie tylko “gdzie” chcemy pracować.

„Projekt ten jest zwieńczeniem największej w historii naszej firmy realizacji. Całość gdyńskiej siedziby Nordea to nieoceniona ilość doświadczenia i nowej wiedzy, którą zyskaliśmy. Zaangażowanie ponad 10 naszych projektantów i teamu Nordea przyniosło prekursorskie i innowacyjne rozwiązania, niespotykane dotąd na polskim, a może nawet europejskim rynku. To dobra okazja, aby podziękować wszystkim, bez których nie byłoby tego projektu – zespołowi workplace oraz zaangażowanym osobom z Nordea – dzięki waszej otwartości i zaufaniu mogliśmy poczuć, że dobrze jeśli w tym co robimy jest coś więcej poza słowem praca.”

Nordea Scandinavia Office w liczbach:

Metraż: 5500 mkw
Liczba pięter:
Liczba pracowników: 300
Lokalizacja: Łużycka Office Park, Gdynia
Czas realizacji: 8 miesięcy 

Zespół projektowy:

Bogusz Parzyszek, CEO | Founder
Dominika Zielińska, Head of Architecture | Managing Partner
Paweł Kołodziej, Project Manager
Marzena Bednarczyk, Senior Architect
Ewa Jędras, Senior Architect
Agnieszka Ulatowska, Senior Architect
Daniel Dziczek, Architect
Urszula Dziedzic, Architect
Małgorzata Romanowicz, Architect
Damian Bieniek, Anna Rzeźnik, Kasper Skirgajłło-Krajewski, space branding & wayfinding
Adam Grzesik – photo

v