workplace we are

Scandinavia Office | Nordea

Scandinavia Office | Nordea

#design #strategy #work environment

Skandynawskie ikony architektury rozlały się po kolejnych piętrach siedziby Nordea w Gdyni. Ścieżki rowerowe i kolorowy plac miejski Superkilen w Kopenhadze, słynna opera w Oslo, kościół Temppeliaukio w Helsinkach – tym inspirowane jest Scandinavia Office. To 5 pięter i 5500 mkw gdzie przywołujemy ducha miejsc z których wywodzi się Nordea.

 

Planowanie miast polega na kreowaniu miejsc, w których ludzie budują relacje. Zbliżanie i łączenie ludzi, umiejętne mieszanie funkcji, likwidowanie barier oraz pozazmysłowe oddziaływanie przestrzeni na użytkownika to elementy, które łączą urbanistykę i projektowanie środowiska pracy. Wykorzystując to chcieliśmy zaprojektować wyjątkowe miejsce, które tętni życiem niczym multi-funkcjonalny plac miejski. Biuro, gdzie użytkownik czuje się swobodnie i naturalnie.

Cel wyznaczonym przez management Nordea, który przyświecał nam od początku projektowania gdyńskiej siedziby nordyckiej organizacji, to stworzyć biuro, które przyciągnie i zatrzyma najlepszych i stanie się wizerunkową wizytówką firmy. Inspiracji nie musieliśmy szukać daleko. Kontynuując ścieżkę lokalnego designu, miejskich i nadmorskich nawiązań w Seaport Office – postanowiliśmy zaprosić do środka klimat miejsc,które są domem Nordea. Skandynawskie miasta stały się dla nas oczywistą referencją.

 

Design

Stolice czterech skandynawskich krajów i ich ikony architektury są motywami, o które została oparta koncepcja aranżacji biura w Łużycka Office Park. W Scandinavia Office narracyjny design pełni swoją pozamaterialną, psychologiczną funkcję. To wpisana w przestrzeń tożsamość organizacji, która dzięki temu, że budzi skojarzenia i emocje sprawia, że chce się tam przebywać.

 

Kopenhaga

“Kopenhaga” od wejścia wita pracowników kolorową przestrzenią wspólną, której inspiracją był plac Superkilen – przestrzeń publiczna projektu Bjarke Ingels Group, miejsce łączące wiele kultur. Tak jak na placu – w tej strefie znajdziemy nieformalne strefy spotkań i sale konferencyjne różnej wielkości, które znacznie ułatwiają zarówno spontaniczną, jak i planową kooperację. Ścieżka rowerowa, wyznaczająca ciąg komunikacyjny, prowadzi nas przez kopenhaskie motywy, aż do dużej, połączonej z kuchnią przestrzeni networkingowej. Idąc dalej mijamy strefy daily, służące do wszelkiego rodzaju statusów. Dochodzimy do strefy wspólnej, w której obok kuchni znajdziemy salę konferencyjno-networkingową. Tam, dzięki elastycznym rozwiązaniom meblowym, możemy zorganizować formalne spotkanie, ale też spontanicznie wymienić się pomysłami przy kawie, czy wspólnym kolorowaniu muralu inspirowanego Christianią – kolebką kultury alternatywnej w Danii.

 

Sztokholm

W “Sztokholmie” znajdziemy klasyczne domki szwedzkie pomalowane na tradycyjny Falun Red. To w rzeczywistości focus room’y służące do spotkań dla 2-4 osób i wideokonferencji. Przytulny, domowy klimat panuje też w socjalnej kuchni, która jest miejscem spotkań idealnym do zorganizowania tam wspólnego posiłku, czy zrelaksowania się. 

 

Helsinki

Piętro inspirowane Helsinkami to przede wszystkim detale i spójny space branding, który sprawia, że przestrzeń jest czytelnie podzielona według poszczególnych funkcji danych stref. Najważniejszym punktem jest duża, wielofunkcyjna sala spotkań. Źródłem inspiracji dla tego centralnego punktu był monumentalny i nowoczesny kościół Temppeliaukio. To elastyczna strefa, w której może być zorganizowany town hall, warsztat z klientami, czy spotkanie integrujące pracowników. Pełni też funkcję wewnętrznego co-worku, w którym wygodnie mogą pracować osoby przyjeżdżające z innych miast. Pośród pozostałych salek spotkań i stref pracy pełno jest zieleni przypominającej fińskie bory sosnowe, gdzie można spotkać Muminki, a nawet …Bukę! 

 

Oslo

Na piętrze nawiązującym do Oslo już na wejściu widoczny jest mocny akcent architektoniczny. To strefa wspólna z transparentną salą konferencyjną, której design zainspirowany został wielokrotnie nagradzanym budynkiem Opery projektu studia Snøhetta. Na całym piętrze dominuje spokojny klimat skandynawskiego wzornictwa. Biel i jasne kolory rozświetlają i wizualnie powiększają przestrzeń tworząc uczucie lekkości i świeżości, a intensywna, niebieska posadzka doskonale kontrastuje na tym tle. Umiejętnie dobrane detale, takie jak pocięte lustra, geometrycznie ułożony korek, wyselekcjonowana zieleń i meble o lekkiej konstrukcji realizują spójną koncepcję. Dzięki temu powstało wnętrze które koi zmysły jednocześnie dając pole do realizacji różnorodnych aktywności, od pracy kreatywnej, po tą indywidualną w skupieniu.  

Funkcjonalność

W Scandinavia Office to design podążą za funkcjonalnością. Połączyliśmy tu wiedzę z naszych badań środowiska pracy dla zespołów agile z wnioskami z poprzednich projektów dla Nordea i wspólnie zaprojektowaliśmy biuro, w którym aż 40% stanowią nieformalne przestrzenie wspierające spontaniczne spotkania i wymianę wiedzy. Idea ta jest zgodna z koncepcją Nordea Unlimited, opracowaną i wdrożoną w skandynawskich oddziałach organizacji. Bazuje ona na elastycznym wykorzystaniu miejsc pracy w zależności od typu zadań wykonywanych w ciągu dnia. To adaptacja nowoczesnego modelu środowiska pracy znanego jako Activity Based Workplace – elastycznego, opartego na licznych interakcjach i współpracy.

Razem z programistami opracowaliśmy koncepcję Agile workplace, której podstawą są home zones – strefy pracy, dopasowane do różnych typów aktywności: codziennych statusów zespołów (daily), pracy w skupieniu, wideokonferencji, burzy mózgów, czy spotkań ad-hoc. Dzięki stworzonym w Seaport Office rozwiązaniom funkcjonalnym z łatwością zaimplementowaliśmy je w tej realizacji, poszerzając o wcześniej opisane strefy wspólne, które są niezbędne do budowania relacji międzyludzkich i generowania nowych pomysłów. Dzięki temu każdy pracownik znajdzie tu miejsce dla siebie. Miejsce, które odpowiada nam przede wszystkim na pytanie “dlaczego”, a nie tylko “gdzie” chcemy pracować.

„Projekt ten jest zwieńczeniem największej w historii naszej firmy realizacji. Całość gdyńskiej siedziby Nordea to nieoceniona ilość doświadczenia i nowej wiedzy, którą zyskaliśmy. Zaangażowanie ponad 10 naszych projektantów i teamu Nordea przyniosło prekursorskie i innowacyjne rozwiązania, niespotykane dotąd na polskim, a może nawet europejskim rynku. To dobra okazja, aby podziękować wszystkim, bez których nie byłoby tego projektu – zespołowi Workplace oraz zaangażowanym osobom z Nordea – dzięki waszej otwartości i zaufaniu mogliśmy poczuć, że dobrze jeśli w tym co robimy jest coś więcej poza słowem praca.”

Nordea Scandinavia Office w liczbach:

  • Metraż: 5500 mkw
  • Liczba pięter:
  • Liczba pracowników: 300
  • Charakter pracy: programiści
  • Lokalizacja: Łużycka Office Park, Gdynia
  • Czas realizacji: 8 miesięcy 

Zespół projektowy:

Bogusz Parzyszek, CEO | Founder
Dominika Zielińska, Head of Architecture | Managing Partner
Marzena Bednarczyk, Senior Architect
Ewa Jędras, Senior Architect
Agnieszka Ulatowska, Senior Architect
Daniel Dziczek, Project Manager | Architect
Urszula Dziedzic, Architect
Małgorzata Romanowicz, Architect
Damian Bieniek, Anna Rzeźnik, Kasper Skirgajłło-Krajewski, space branding & wayfinding
Adam Grzesik – photo

 

Tekst: Mateusz Sikora

 

v