workplace we are

Biuro Dom | Allegro w Warszawie

Biuro Dom | Allegro w Warszawie

#design #research #strategy #work environment

Biuro zaprojektowane niczym przytulna, domowa przestrzeń. Pierwsza generacja nowego typu przestrzeni dla zespołów agile. Zarząd pracujący w transparentnym systemie, zgodnym z ideą Activity Based Workplace. Właśnie to charakteryzuje nową siedzibę Allegro w budynku Q22 w Warszawie.

 

Dom to miejsce, do którego się wraca. Wywołuje pozytywne skojarzenia, chcemy spędzać w nim czas. To tam wykonujemy codzienne obowiązki, gotujemy, a przede wszystkim odpoczywamy. Dom dzielimy z rodziną, zapraszamy do niego znajomych i przyjaciół.

 

 

Tymczasem biuro kojarzy nam się z hałasem i zimnym, sztucznym światłem, z plątaniną długich korytarzy i zamkniętych pomieszczeń, w których ukrywają się nieznani nam współpracownicy. Czy w takim miejscu z chęcią oddajemy się pracy? Czy chcemy tam wracać?

 

 

A gdyby tak biuro wyglądało jak dom? Gdyby w projekcie przestrzeni biurowych zastosowano inne materiały wykończeniowe, zdecydowano się na drewno i ciepłe kolory? Co, gdyby pomyślano o większej liczbie roślin?

 

 

Jak zmieniłby się komfort pracy, gdyby spotkania nie odbywały się w pozbawionej wyrazu sali konferencyjnej, a w miejscu urządzonym jak salon? Czy miejsce pracy kreatywnej mogłoby wyglądać jak domowa pracownia? Czy przestrzeń wspólna przeznaczona dla wszystkich pracowników mogłaby być jak kuchnia otwarta na pokój dzienny i ogród zimowy?

 

 

Projektując nową warszawską siedzibę Grupy Allegro, szukaliśmy odpowiedzi na te właśnie pytania. Udało nam się stworzyć miejsce, do którego ludzie chcą wracać i które pomaga budować relacje. Kreatywny tygiel, w którym każdy znajdzie przestrzeń do realizacji swoich pomysłów.

 

 

W nowym biurze Allegro w budynku Q22 na trzech piętrach pracować może do 450 osób. Aż 5500 m kw. przekształciliśmy w przestrzenie biurowe dostosowane do zróżnicowanych potrzeb pracowników i specyfiki ich zadań.

 

 

Jedenaste i dwunaste piętro zaaranżowaliśmy z myślą o zespołach pracujących w systemie agile. Kondygnacje te zamieniliśmy w ekosystem przestrzeni wspólnych, w ramach którego w równomiernych odstępach rozmieściliśmy przy oknach małe biura. Każde z tych miniaturowych biur podzielone jest na trzy strefy: biurko, przeszklony pokój do pracy w skupieniu lub wideo rozmów, w których może uczestniczyć do trzech osób, i strefę kreatywną, w której można przeprowadzać burze mózgów.

 

 

Po wejściu na trzynaste piętro gości wita recepcja, podobna do zielonego podwórza. Na lewo czeka wejście do właściwego biura-domu. Przedpokój z salami spotkań oraz miejsca z fotelami w amfiladzie prowadzą do ścisłego centrum, czyli ogrodu zimowego i podwórka. Tam, w strefie networkingowej można usiąść na trzepaku i niezobowiązująco porozmawiać.

 

 

Główne założenia projektowe:

  • elastyczna i funkcjonalna przestrzeń umożliwiająca realizację różnorodnych zadań, np. pracy w skupieniu, pracy kreatywnej, spotkań formalnych, spotkań ad-hoc
  • szereg stref zachęcających do spotkań nieformalnych, budowania relacji i wymiany doświadczeń
  • duża i elastyczna przestrzeń socjalno-networkingowa wspólna dla całej firmy, z możliwością odbycia spotkania typu town-hall
  • strefa zarządu bez gabinetów, praca zespołowa i wspólny stół typu bench

 

 

Zakres usług: 

  • przeprowadzenie badań charakteru pracy i wykorzystania przestrzeni
  • stworzenie koncepcji architektonicznej
  • projekt wykonawczy
  • nadzór nad realizacją

Biuro Dom w liczbach:

  • Metraż: 5500 m kw.
  • Liczba pracowników: 450
  • Liczba pięter: 3
  • Lokalizacja: budynek Q22 w Warszawie, al. Jana Pawła 22
  • Czas projektu: 13 miesięcy
  • Specyfika pracy: zróżnicowana, od funkcji administracyjnych po bardzo kreatywne
  • % powierzchni dedykowanej do pracy indywidualnej (biurka): 58%

 

Autorzy:

  • Bogusz Parzyszek, Co-CEO & Founder
  • Dominika Zielińska, Co-CEO & Head Architect
  • Marzena Bednarczyk, Senior Architect
  • Natalia Leszczyńska, Architect
  • Igor Białorucki, Architect
  • Daniel Dziczek, Architect
  • Damian Bieniek, Anna Rzeźnik, Kasper Skirgajłło-Krajewski, space branding & wayfinding

 

Zdjęcia: Adam Grzesik

Tekst: Mateusz Sikora, Bogusz Parzyszek

 

v