Future Workplace Conference
Jaka będzie przyszłość biur? Jak zmienia się przestrzeń, w której pracujemy? Jak nowe technologie będą zmieniać nasze miejsce oraz formę pracy? Organizując to wydarzenie chcieliśmy przybliżyć odpowiedzi na te pytania. W Polsce nie było jeszcze tak silnych merytorycznych osób w jednym miejscu i czasie, a przynajmniej my nie znamy takiego wydarzenia.
Otwierając konferencję podzieliłem się swoimi przewidywaniami na temat biur przyszłości, głównie w Polsce. Wyjaśniłem, w jakim tempie będzie wdrażana koncepcja Activity Based Workplace z desk-sharingiem w odniesieniu do analogicznego postępu na świecie (powoli). Zaprezentowałem zwięźle najbardziej zaawansowane projekty biur w Europie od strony technologicznej (kampus Tieto, The Edge). Następnie przeszedłem do wątków, za które ludzie kochają swoje miejsca pracy (funkcjonalny design łączący ludzi, zieleń i branding). Pokazałem również biuro, w którym maszyny koegzystują już z człowiekiem. Na koniec podzieliłem się przemyśleniami na temat potrzeby tworzenia wewnętrznych przestrzeni coworkingowych w firmach.
Zaproszony z Monachium Axel Praus wraz ze współpracownikami z Workingwell opowiedzieli jakie zmiany według nich zachodzą na każdym poziomie zarządzania miejscem pracy: przestrzeń, technologia, ludzie. Zwrócili uwagę na potrzebę zróżnicowania przestrzeni pracy, zwiększania atrakcyjności dla obecnych i potencjalnych pracowników oraz otwarcia się na nowe pomysły i rozwiązania.
Boris Martin wskazał, że organizacje nadal korzystają z przestarzałych technologii, co sprawia, że pracownicy sięgają po aplikacje i narzędzia, które używają w życiu prywatnym. Co ciekawe przywołał wyniki obserwacji u jednego z klientów, gdzie wykazano, iż ponad 50% z 10000 pracowników firmy wykorzystuję prywatnego DropBoxa do przesyłania ważnych dokumentów służbowych.
Współczesne przestrzenie pracy oraz wykorzystywana w nich technologia potrzebują transformacji, ale największe wyzwanie stanowią ludzie. Illke von Platen poświęciła dwa lata na badaniu kwalifikacji i potrzeb “millenialsów”, którzy zalewają rynek pracy. Podkreśliła jak ważna jest zmiana procesu rekrutacji i warunków zatrudnienia, aby ich zatrzymać.
Primo Orpilla z biura O + A z San Francisco, przybliżył jak dynamicznie ewoluowały przestrzenie pracy w ostatnich 30 latach, od kwadratowych, zamkniętych boksów do otwartych, wręcz domowych przestrzeni. Zwrócił uwagę na to, że zatarła się granica między życiem prywatnym a pracą, praca staje się pasją, a biura domem oferując niejednokrotnie dużo więcej niż nasza przestrzeń prywatna.
Michał Balcerkiewicz zaprezentował historię firmy rodzinnej jaką jest Balma, kiedy i jak narodziła się córka Noti oraz jak wzajemnie się uzupełniają. To na co obecnie zwracają uwagę projektując różne elementy wyposażenia biura to elastyczność i modułowość systemów.
Czy architektura może stać się elementem strategii rekrutacyjnej? O tym jak dzięki stworzeniu, we współpracy z workplace, nowej przestrzeni pracy wzrosła rekrutacja z 10 do 50 osób miesięcznie opowiedziała Monika Płocke z Nordea.
Jovan Protic, COO z Grupy Onet-RASP, opowiedział na jakie strefy zwracali uwagę przy projektowaniu biura, co zrobili, żeby połączyć różne działy, aby zaczęły pracować razem. Pracując nad projektem nowego wnętrza, Jovan chciał, aby od wejścia klient wiedział, gdzie się znajduje, czym organizacja się zajmuje było widać, że w tym biurze dużo się dzieje. Natomiast Igor Białorucki z workplace omówił szczegóły projektu zrealizowane przez Workplace, opowiedział o różnych strefach, wnętrzach jak lofty w NY, Brooklyńskie kawiarnie.
Biuro dom dla pracowników IT w Allegro w Warszawie. Jakub Kaczmarski, Development Manager przybliżył wszystkim jak pracuje dział IT w systemie Agile / Scrum. Wskazał na co zwracano uwagę przy projekcie nowej przestrzeni pracy, jak bardzo elastyczne chcieli mieć wszystkie strefy oraz jak nowe biuro pomogło w rekrutacji kolejnych pracowników.
Elastyczne przestrzenie pracy, open space’y, wayfinding, a co zyskujemy wprowadzając zieleń do biur? Halina Kamińska, CEO Florabo, prezentowała dokonania w zakresie umieszczania roślin w przestrzeniach biurowych, jak wyglądają badania czystości powietrza oraz jaki jest wpływ zieleni na produktywność pracowników.
Paweł Okoń z firmy SourceINT, opowiedział jak zajmują się całościowym podejściem do projektowania automatyki budynkowej, od projektu po usługi inżynierskie. Przedstawił jakie możliwości dają nowe technologie, co możemy osiągnąć i na co mieć wpływ wprowadzając nowe systemy.
Michał Jakobszy z firmy Creston, opowiedział jak przy użyciu technologii możemy uefektywnić czas, który my jak i firma przeznaczamy na spotkania oraz konferencji. Przytoczył ciekawe wyniki badań u klientów, z których wynika, że najczęściej 10-15 min spędzamy na szukanie złączy, kabli, pilota, włączaniu projektora, uczestnicy się rozkojarzają, a wszyscy tracą czas. Pokazał, że przy użyciu prostych zabiegów możemy usprawnić czas przed, w trakcie, czy po spotkaniu. Dodatkowo dzięki możliwości zbierania danych statystycznych przez systemy rezerwacji, możemy lepiej zaprojektować miejsca spotkań dla pracowników.
“Digital Transformation in Commercial Real Estate” takim zdaniem Tomasz Rudolf, założyciel oraz CEO The Heart, zaczął wprowadzenie do panelu. Zwrócił uwagę, że przy wprowadzaniu coraz nowszych technologii – przede wszystkim zmieniają się produkty na cyfrowe, zmieniają się obecne kanały sprzedaży, zmieniają się doświadczenia klientów jak również forma naszej pracy. Obecnie, aby budynki i przestrzenie mogły osiągnąć efekt “WOW” – musimy łączyć wiele platform ze sobą oraz projektować budynki wybiegające do technologii, które będą się dopiero tworzyć.
Jakie fenomeny technologiczne możemy zauważyć w branży nieruchomości, jakie czekają na nas wyzwania i z jakimi problemami już musimy się mierzyć? W rozmowie z Tomaszem Rudolfem uczestniczyli: Radosław Górecki, Communication Manager w Ghelamco, Michael Ewert, Head of Business Intelligence & Business Solutions, EMEA, JLL, Anna Kicińska, Partner, CSE Real Estate Leader, EY, Jacek Popiołek, Director of Real Estate Department, mBank.