
Lux Med – Healing Nature Clinic
Workplace we współpracy z Lux Med stworzyło nowy standard projektowania placówek medycznych i stomatologicznych – oparty na neuronaukach, biofilii i świadomym podejściu do premium designu. W Gdyni w budynku Waterfront powstały pierwsze przestrzenie, które łączą estetykę, funkcjonalność i wellbeing pacjentów w spójny, skalowalny model dla całej Polski.
Wprowadzenie i kontekst
Lux Med – lider prywatnej opieki medycznej w Polsce – w 2024 roku rozpoczął transformację designu swoich placówek. Pierwsze testy w centrali i placówce w Warszawie, zostały wdrożone pod nazwą Healing Nature Design https://workplace.pl/pl/story/lux-med-healing-nature-2/.
Realizacja otrzymała nagrodę Property Design Awards 2025. Pokazało nam to, że nowe podejście do designu przestrzeni działa i inspiruje. Firma Lux Med zdecydowała się na kolejny odważny krok: wprowadzenie nowego standardu do segmentu premium, i wprowadzeniu go w placówce stomatologii w Gdynii.
Dziś premium design to nie przepych i złoto, ale świadome projektowanie, które łączy estetykę, najwyższą jakość i komfort użytkownika. To przestrzeń lub produkt, który jest ponadczasowy, odpowiedzialny środowiskowo i wspiera wellbeing, a jednocześnie korzysta z technologii w dyskretny, inteligentny sposób.
Premium oznacza dziś doświadczenie i wartość na lata, a nie chwilowy efekt ‘wow’. Jak powiedział Robert Kalota, to prawdziwa rewolucja w obszarze centrów medycznych, która zmienia sposób, w jaki postrzegamy codzienną opiekę i segment premium.
Wyzwania
- stworzenie przestrzeni redukującej stres i budującej poczucie premium nowego typu,
- opracowanie rozwiązań, które będą mogły stać się benchmarkiem dla całej sieci,
- zachowanie lokalnego charakteru Gdyni, miasta modernizmu i morza.
Redefinicja premium
„Nowoczesna klinika stomatologiczna to znacznie więcej niż zaawansowany sprzęt. To przestrzeń, w której pacjent ma czuć się bezpiecznie, spokojnie i komfortowo – także emocjonalnie i sensorycznie. Premium design nie oznacza już przepychu, ale świadome projektowanie, które buduje zaufanie i wspiera zdrowie.” – podkreśla Robert Kalota, Dyrektor Departamentu Inwestycji i Administracji w Grupie Lux Med.
O przyszłości
„Polska bardzo dojrzała estetycznie – 20 lat temu nikt nie oczekiwał od kliniki, żeby była piękna. Dziś pacjenci chcą doświadczenia na światowym poziomie. W stomatologii premium dopiero otwieramy drzwi do przyszłości: mamy standard oparty na neuronaukach i naturze, a kolejnym krokiem będzie włączenie technologii, która jeszcze mocniej wesprze zdrowie i komfort pacjenta.” – mówi Bogusz Parzyszek, CEO Workplace
Proces projektowy
- Research i benchmarki (czerwiec-lipiec 2024) – analiza najważniejszych stomatologii premium w Polsce i na świecie.
- Predesign i koncept (lipiec-listopad 2024) – prace nad standardem estetycznym, space brandingiem i wayfindingiem.
- Decyzja zarządu (grudzień 2024) – zatwierdzenie kierunku opartego na neuronaukach.
- Wdrożenie (styczeń-sierpień 2025) – otwarcie placówki w kompleksie Waterfront w Gdyni.
O emocjach pacjenta
„Projektowanie placówek to nie tylko funkcjonalność i estetyka, ale tworzenie doświadczeń, które zmniejszają stres i wspierają regenerację. Chcemy, aby pacjent od samego wejścia czuł, że to miejsce zostało zaprojektowane z myślą o nim – o jego zdrowiu, emocjach i poczuciu bezpieczeństwa.” – mówi Robert Kalota.
O designie
„Chcieliśmy, by wnętrze tej kliniki było jak oaza –bezpieczne, komfortowe, miękkie w odbiorze, pełne światła i naturalnych materiałów. To przestrzeń, która koi i intryguje, zamiast przytłaczać, i w której pacjent może poczuć się zaopiekowany już od progu.”– mówi lead architekt Workplace Olga Szadkowska
Rozwiązania projektowe
- Premium experience: 7 gabinetów stomatologicznych, przestrzenie redukujące stres, kąciki dla dzieci, strefy regeneracji.
- Design inspirowany naturą: duże przeszklenia, zieleń jako kolor przewodni, obłe kształty mebli, naturalne materiały (kamień, drewno).
- Lokalne DNA: wykorzystanie cortenu (obecnego w realizacji Waterfront) i modernistycznej stylistyki Gdyni, sufit inspirowany falami morskimi.
- Detal i komfort: wnęki z siedziskami, kompozycje luster i kinkietów, indywidualne detale architektoniczne.
O healing nature design
„W Grupie LuxvMed świadomie wdrażamy elementy filozofii healing nature: naturalne światło, roślinność, organiczne formy i przyjazne materiały. To nie są miłe dodatki, ale fundament projektowania. Otoczenie realnie wpływa na emocje, stres i proces leczenia, dlatego biofilia i neuronauka stają się podstawą nowoczesnej stomatologii.” – zaznacza Robert Kalota.
Rezultaty
- Lux Med zyskał nowy, skalowalny standard premium.
- Stomatologia w Polsce otrzymała benchmark, który łączy neuronauki, hospitality i lokalność.
- Pacjenci odczuwają przestrzeń jako oazę spokoju, a specjaliści – jako funkcjonalne, prestiżowe miejsce pracy.
O neuroinkluzywności
„Nowoczesność to nie efektowne lobby, ale świadomość różnorodnych potrzeb pacjentów – także sensorycznych i emocjonalnych. Coraz większe znaczenie mają strefy wyciszenia, możliwość wyboru między przestrzenią otwartą a bardziej kameralną. To podejście zapewnia komfort również pacjentom neuroatypowym.” – tłumaczy Robert Kalota.
Podsumowanie
Placówka Lux Med w Gdyni to prototyp stomatologii przyszłości w grupie. Projekt łączy badania neuronaukowe, hospitality design i nowy typ premium – otwarty, naturalny i inkluzywny. To przestrzeń, która nie tylko podnosi komfort pacjentów, ale też wzmacnia wizerunek Lux Med jako lidera i wyznacza nowy standard dla rynku medycznego w Polsce.
Metryczka:
- Lokalizacja: Gdynia / budynek Waterfront
- Powierzchnia: 650 m²
- Liczba gabinetów (stomatologia): 10 (m.in. chirurgiczny, endodonta, pedodonta, zachowawczy, ortodonta – różne specjalizacje), + gabinet RTG / CBCT.
- Strefa recepcyjna i poczekalnia z dużą ilością zieleni,
- Ciągi komunikacyjne z miejscami do siedzenia, kącikami wodnymi i punktami digital signage,
- Zaplecze medyczne i socjalne (sterilizacja, magazyny, pomieszczenia techniczne, szatnia, łazienki).
- Zespół Workplace – design: Bogusz Parzyszek, Paweł Kołodziej Olga Szadkowska, Daria Żarnoch, Monika Podolak, Małgorzata Romanowicz, Jakub Andruk – wizualizacje.
- Blank Studio – space branding & wayfinding: Bartłomiej Witański, Aleksandra Krupa, Martyna Berger, Dobrosława Rafalska, Oliwia Otręba.
- Zespół Lux Med – business & arch: Robert Kalota, Edyta Resiak-Całka, Renata Rzadkiewicz-Woźnica, Danuta Barańska, Grażyna Martyn.
- Zdjęcia: Adam Grzesik
- Czas realizacji: 14 miesięcy