Seaport Office | Nordea
Wizerunek, elastyczność, komfort i jakość pracy. Lokalny charakter, narracyjne elementy, design poparty funkcjonalnością. To cechy, nowego biura Nordea. Biura, które będzie wyrazem nowoczesnej organizacji i jej gotowości do zmiany.
Nordea poszukiwała partnera do stworzenia przestrzeni pracy, która miała być narzędziem zarówno biznesowym, jak i wizerunkowym. Struktura biznesowa budowana w Polsce wymagała wykreowania marki nowoczesnej firmy IT, która przyciągnie nowych pracowników pozwalając na jej dynamiczny rozwój. Jednym z trzech filarów zmiany Nordea miały być nowoczesne biura wspierające pracę zespołową. Środowisko pracy miało być realnym narzędziem biznesowym. Stanęliśmy przed wyzwaniem stworzenia najlepszego biura w Trójmieście.
Tensor XYZ – w tym gdyńskim kompleksie złożonym z trzech budynków na 8 piętrach o powierzchni prawie 10000 mkw miały się mieścić biura dla ponad 680 pracowników – programistów, którzy zajmują się platformami i systemami informatycznymi spółek należących do grupy Nordea.
Projekt rozpoczął się od warsztatów z lokalnym zarządem firmy. Warsztat miał na celu stworzenie koncepcji przyszłego biura – od rozpoznania strategicznych potrzeb, po główny kierunek designu. Równolegle wystartował proces badań charakteru pracy. Prowadziliśmy obserwacje wykorzystania przestrzeni, wywiady z managerami, ankietę i warsztaty z obecnymi pracownikami, które pozwoliły nam dopracować tworzącą się równolegle koncepcję na przestrzeń. Nasze analizy wykazały, że 87% populacji charakteryzuje się wysokim poziomem kooperacji wewnętrznych i zewnętrznych. Kluczowa jest także możliwość skupienia się i częstej pracy projektowej.
Największym wyzwaniem tego projektu stało się zaprojektowanie miejsc pracy dla tych, którzy dopiero mieli zostać zatrudnieni. Musieliśmy spojrzeć daleko w przyszłość i stworzyć uniwersalne oraz funkcjonalne biuro dla zespołów pracujących w systemie agile, z możliwością przearanżowania przestrzeni dla osób o innym charakterze pracy.
Zespoły agile są jak małe drużyny jachtowe. Łączą się, aby osiągnąć cel w określonym czasie. Można powiedzieć, że 6-12 osobowe zespoły wraz z celami przemieszczają się od portu do portu. We współpracy z programistami zaprojektowaliśmy specjalny modularny system, częściowo otwartych na korytarz pokoi – rozwiązanie podobne do wypracowanych we wcześniejszych projektach stref agile. Tu także każdy zespół ma dedykowaną małą salkę, wykorzystywaną do pracy w skupieniu lub wideokonferencji. Pomiędzy strefami zaprojektowaliśmy zintegrowaną z korytarzem przestrzeń do spotkań. Nazwaliśmy ją strefą “Daily”. Służy do porannych sprintów (rodzaj statusu), oraz kreatywnych spotkań ad-hoc. Sale konferencyjne znajdują się na każdym piętrze, dodatkowo na parterze ulokowaliśmy dwie większe o nietypowym, nieformalnym charakterze. Jedna ma formę trybun, a druga to bar w kształcie litery “C” z różnej wysokości siedziskami. Dodatkowo zaprojektowane zostały strefy mindfulness, gdzie znajdują się miękkie meble, piłki i drabinki gimnastyczne.
Inspiracją dla designu było miasto Gdynia. Jego portowy charakter i unikalny nadmorski klimat miały być motywem przewodnim, nawiązującym także do nordyckich korzeni organizacji. Poszczególne piętra tematycznie odnoszą się do głównych elementów miasta. Piętro inspirowane stocznią nazywane jest „Portem Przeładunkowym”. Trzon piętra jest niczym wielki statek, a obłożone blachą sale przy korytarzu nawiązują do wyładowanych kontenerów. Kolejne piętra nawiązujące do portów – Jachtowego, Rybackiego i Marynarki Wojennej mają charakterystyczny spacebranding z elementami scenograficznymi wpisanymi w przestrzeń. Mostek kapitański, żagle do windsurfingu, domki rybackie czy niebo nad drewnianym pokładem jachtu to elementy które ożywiają przestrzeń, kreując jej tożsamość. Piętro, na którym pracuje kierownictwo zaprojektowane jest w stylistyce przedwojennego gdyńskiego modernizmu. Z kolei multi-funkcjonalny parter nawiązuje do Skweru Kościuszki i jego okolicy. To serce firmy, do którego najłatwiej dotrzeć z innych budynków. Każdy pracownik może tu popracować, odpocząć lub odbyć spotkanie.
Narracyjny charakter biura tworzą nie tylko elementy inspirowane stocznią takie jak kontenery, salki spotkań “eksport i import”, strefy przypominające dziób i rufę statku. W biurze użyto specjalnych systemów identyfikacji wizualnej zwanych wayfinding. Odpowiednie oznaczenia graficzne przestrzeni pozwalają ominąć sztuczne nazewnictwo pomieszczeń i ułatwiają komunikację. Wszystkie te elementy intuicyjnie wykorzystujemy porozumiewając się ze współpracownikami.
Całość dopełniają przyciągające wzrok filmy ukazujące Gdynię i jej okolice z lotu ptaka. Wyświetlane są na ekranach w strefach wspólnych. Zależało nam na tym, aby pokazać piękno regionu i sprawić by architektura wnętrza była poszerzona o architekturę w wirtualnym wydaniu. Niecodzienny widok spokojnie przesuwających się nadmorskich widoków, czy kontenerów w porcie, przyciąga silniej niż poranna kawa. Tak jak i całe to biuro.
Zespół workplace był odpowiedzialny za badania charakteru pracy i wykorzystania przestrzeni, koncepcję architektoniczną, projekt wykonawczy i nadzór nad realizacją.
Seaport Office w liczbach:
- Metraż: 9770 mkw
- Liczba pracowników: 680
- Liczba pięter: 5
- Lokalizacja: Tensor XYZ Gdynia
- Czas projektu: 8 miesięcy
- Charakter pracy: programiści
42% przestrzeni socjalnych
58% przestrzeni pracy
Zespół projektowy:
Bogusz Parzyszek, CEO | Founder
Dominika Zielińska, Head of Architecture | Managing Partner
Paweł Kołodziej, Project Manager
Marzena Bednarczyk, Senior Architect
Katarzyna Gajewska, Architect | Workplace Analyst
Agnieszka Ulatowska, Senior Architect
Agata Smolich, Senior Architect
Natalia Leszczyńska, Architect
Daniel Dziczek, Architect
Urszula Dziedzic, Architect
Małgorzata Romanowicz, Architect
Kaja Abdank-Gruca, Change Manager
Damian Bieniek, Anna Rzeźnik, Kasper Skirgajłło-Krajewski, space branding & wayfinding
Adam Grzesik – photo
Tekst: Mateusz Sikora