Wayfinding & space branding | Jak odnaleźć się w miejscu pracy?
Co sprawia, że łatwo orientujemy się w przestrzeni? Jak zaprojektować doświadczenia użytkownika i przekazać wartości firmy w środowisku pracy? Odpowiedź zawiera się w pojęciach wayfinding i space branding – integralnych elementach aranżacji biura. W oparciu o nasze doświadczenie projektowe przedstawiamy te zagadnienia i tłumaczymy jaką wartość niosą dla człowieka i biznesu.
Wayfinding. Jak usprawnić poruszanie się po biurze?
Spieszymy się na samolot. Wbiegamy spóźnieni na lotnisko i odruchowo szukamy znaków, tablic czy napisów, które wskażą nam drogę do bramki. Nawet jeśli znamy przestrzeń, ciężko nam odróżnić poszczególne miejsca bez odpowiedniego oznakowania. Podobnie jest w przestrzeni pracy.
Po lotnisku, dworcu, muzeum czy też biurze prowadzi nas wayfinding. To system orientacji przestrzennej, który pomaga ludziom określić swoje położenie i wskazać drogę do celu. Za pomocą architektonicznych i graficznych środków umożliwia identyfikację i organizację danego miejsca – budynku czy też miasta.
To intuicyjna odpowiedź na pytania: Gdzie jestem? Jaką drogą tu trafiłem? Czy jestem blisko miejsca docelowego? Mimo, że nie absorbuje bezpośrednio naszej uwagi, to jasno i przejrzyście tłumaczy jak znaleźć konkretne miejsce i rozpoznać jego funkcję.
Wayfinding usprawnia codzienne funkcjonowanie środowiska pracy. Poprawia komunikację wśród pracowników i wprowadza spójne nazewnictwo przestrzeni – sal spotkań, stref zespołów, czy części wspólnych. Poza aspektami komunikacyjnymi, kluczowy jest także dla administracji. Oznaczenia i numeracja biurek, krzeseł czy szaf to podstawowe narzędzie do zarządzania środkami trwałymi w firmie.
Space branding. Czy przestrzeń biurowa powinna być przedłużeniem języka wizualnego marki?
Wyobraźmy sobie biuro. Monotonny kolor ścian, prosty wystrój, mała liczba detali. Nie ma tam zbędnych dodatków, ale przestrzeń jest poprawnie i przejrzyście oznakowana. Pomimo swojej funkcjonalności to miejsce anonimowe, nieprzyjazne i pozbawione emocji. Czy ludzie będą chcieli tam przebywać? Dlaczego tak się dzieje i co może rozwiązać ten problem?
Detale architektoniczne i graficzne opowiadają historię danego miejsca i podkreślają jego charakter. W projektowaniu przestrzeni pracy definiujemy je jako space branding. To graficzne rozwinięcie projektu architektonicznego i możliwość wizualnego przedstawienia kultury oraz historii firmy. Ma pokazywać kluczowe wartości organizacji za pomocą prostych komponentów graficznych.
Space branding to jednak nie reklama firmy na ścianach! Używane kolory, kształty i formy nie muszą wywodzić się z brand booku firmy. Powinny być odrębną warstwą graficzną dedykowaną przestrzeni biurowej. Identyfikacja wizualna środowiska pracy kierowana jest do pracownika – nie może być więc narzędziem marketingowym. Space branding to element strategii employer brandingowej, a jego celem jest zwiększenie komfortu pracy, poprawa samopoczucia czy pobudzenie wyobraźni użytkownika.
Jaka jest główna wartość space brandingu? W erze pracownika to wizerunek biura może odegrać kluczową rolę w walce o najlepszych specjalistów. Przestrzenie ze spójną identyfikacją graficzną tworzą więź emocjonalną użytkownika z przestrzenią. W takich biurach chcą przebywać i pracować ludzie.
Jak wdrożyć wayfinding i space branding w przestrzeni pracy?
Te systemy to istotne elementy funkcjonalnego biura, które powinny się przeplatać i być spójne na poziomie estetyki oraz treści. Nie zawsze jednak muszą występować obok siebie. Na bazie projektowanych przez nas biur wypracowaliśmy 3 różne sposoby na to, jak wdrożyć wayfinding i space branding w zależności od potrzeb przestrzeni pracy.
1. Podstawowy wayfinding.
Do usprawnienia komunikacji i codziennej pracy potrzebny jest podstawowy system orientacji przestrzennej. To najlepsze rozwiązanie dla małych biur lub firm z ograniczonym budżetem. Stworzenie prostych map, znaków kierunkowych, oznaczeń pomieszczeń, piktogramów i spójnego systemu komunikatów sprawia, że środowisko pracy jest bardziej funkcjonalne, a pracownicy efektywniej się komunikują.
2. Wayfinding i podstawowy space branding.
Poza ergonomią warto pomyśleć także o poprawie komfortu psychicznego przebywania w przestrzeni pracy i podkreśleniu wartości firmy. Aby spersonalizować i ożywić wnętrze wystarczą proste elementy graficzne nawiązujące do charakteru działalności czy kolorów firmowych. Logotyp w recepcji, naklejane foliowania na przeszkleniach czy grafiki i tapety na ścianach tworzą bardziej przyjazną atmosferę biura.
3. Spersonalizowany wayfinding i space branding.
Projektowaniu koncepcji wnętrza biurowego zazwyczaj przewodzi wybrany motyw. Wokół niego budowana jest narracja i historia projektu. Na tym poziomie należy holistycznie myśleć o całej koncepcji architektonicznej. Spersonalizowany i spójny graficznie projekt wayfindingu i space brandingu powinien być integralną częścią projektu wnętrza. System oznakowań i grafik warto wzbogacić o pobudzające wizualnie neony i instalacje świetlne oraz elementy scenograficzne nawiązujące do głównej inspiracji. Sprawia to, że biuro, poza kryterium funkcjonalnym, dba także o warstwę emocjonalną. Środowisko pracy staje się miejscem z tożsamością, miejscem wywołującym emocje.
Tekst: Mateusz Sikora
Grafika: Urszula Kuc, Mateusz Sikora