workplace we are

Projekty pilotażowe | Hybrydowe środowisko pracy

Projekty pilotażowe | Hybrydowe środowisko pracy

#hybrid work model #research #strategy

Czym jest pilotaż środowiska pracy? Jak przeprowadzić go, kiedy projektujemy strategię przestrzeni pracy dla zespołów wirtualnych? Pod koniec stycznia zakończyliśmy pierwszy etap projektu pilotażowego hybrydowego środowiska pracy dla jednego z naszych klientów. Poniżej dzielimy się spostrzeżeniami.

 

Pilotaż: gdzie, jak i dla kogo?

  • Branża: BPO/SCC
  • Pracownicy: ok. 1700
  • Czas trwania: 01.08.2020 – 22.01.2021 (1 miesiąc – przygotowania, 3 miesiące – testy, 1 miesiąc – raport)
  • Osoby zaangażowane: ok. 10 osobowa grupa: trzech projektantów i badaczy z Workplace oraz zespół Klienta

 

Co mamy na myśli, kiedy mówimy „projekt pilotażowy”?

Przeprowadziliśmy symulację organizacyjno-przestrzenną hybrydowego środowiska pracy. Model hybrydowy to inaczej praca fizycznie rozproszona pomiędzy biurem, domem i innymi miejscami, w których wykonywane są zadania. Wypożyczyliśmy bezpłatnie na okres trzech miesięcy: meble, mobilne budki i salki do spotkań, technologie, zieleń, rozwiązania akustyczne oraz elementy oświetleniowe, które zostały zaaranżowane na przestrzeni ok. 600 mkw.

Pilotaż był naturalną kontynuacją badań charakteru pracy (Q2 2020) i formułowania nowej strategii środowiska pracy (Q3 2020) dla tej organizacji. W projekcie wzięły udział zespoły o różnych zadaniach, które rotacyjnie korzystały z przygotowanej przestrzeni. Zaproponowane elementy wyposażenia były testowane i na bieżąco oceniane przez uczestników za pomocą stworzonej przez nas ankiety online. Po zakończeniu testów wyniki zostały omówione na warsztatach z użytkownikami, co pozwoliło dalej pogłębić wyciągnięte z pilotażu wnioski.

 

Co dokładnie testowaliśmy?

Przede wszystkim nową strategię przestrzeni pracy, na którą składają się:

  • nowa typologia przestrzeni w modelu hybrydowym,
  • kilka scenariuszy organizacyjnych na współdzielenie przestrzeni między zespołami,
  • rozwiązania technologiczne zarządzania przestrzenią,
  • rozwiązania meblowe: od krzeseł i foteli, przez biurka i stoły, po mobilne budki i salki różnych producentów,
  • rozwiązania akustyczne (m.in. zasłony akustyczne, panele) i sound masking,
  • nowatorskie rozwiązania oświetleniowe, oparte na systemie oświetlenia pośredniego i bezpośredniego.

 

Jakie są wnioski?

Dostaliśmy wiele cennych uwag na temat tego, co się sprawdziło, a co zupełnie nie zdało egzaminu u tego konkretnego Klienta. Dzięki temu mamy pierwsze wnioski, w co inwestować przy budowie nowego rodzaju biur hybrydowych. Przedstawiamy je poniżej.

  • Pilotaż zaczął się w czasie pierwszego lockdownu. Łącznie 80 osób testowało przygotowane środowisko pracy. Pomimo dużej liczby cennych wniosków, test należałoby powtórzyć, gdy obawy związane z wirusem przeminą lub znacząco się zmniejszą.
  • Ważnym rozwiązaniem w biurze post-lockdownowym będą budki i salki mobilne. Testowaliśmy produkty trzech producentów (z najlepszymi opiniami) w trzech różnych wielkościach. Dużym zainteresowaniem cieszyły się budki wyposażone w stanowiska do pracy indywidualnej – biurko z regulacją wysokości i ergonomiczne krzesło. Obawialiśmy się przede wszystkim o wentylację – dostarczenie świeżego powietrza było zazwyczaj największym wyzwaniem. Inne (niewybrane do testów) produkty tego typu dostępne na rynku są niedopracowane od strony akustycznej, ergonomicznej i/lub sensorycznej (np. drażniący zapach kleju). To przekłada się na niechęć pracowników do korzystania z nich. Te testowane przez nas okazały się być „wystarczająco dobre” dla użytkowników. Jeśli musimy dokonywać zakupu takich produktów, z pewnością warto zainwestować w wyższą jakość. Matematyka jest bezlitosna:
    • 10 produktów średniej jakości wykorzystywanych na poziomie 30% (2,5 h dziennie) za 25 000 zł za sztukę to koszt 250 000 zł. Aktywnie pracuje tylko 75 000 zł.
    • Jeśli za te same 250 000 zł kupimy 8 produktów dobrej jakości, które będą wykorzystywane na poziomie 75% (6 h dziennie), aktywnie pracuje 187 500 zł kapitału.
  • Najważniejszym spostrzeżeniem dotyczącym budek akustycznych jest fakt, że tracą one na jakości przy demontażu i ponownym montażu. Dlatego przy ich rozmieszczaniu warto się kierować możliwościami łatwego przemieszczania elementów, pozwalającymi na unikanie częstego rozmontowywania całości.
  • Model hybrydowy (między 30-70% osób pracujących zdalnie z domu) organizacyjnie może być jednym z najtrudniejszych scenariuszy do wdrożenia. Wynika to z danych zebranego przez nas ze świata od firm, które już przed pandemią aktywnie testowały takie środowisko pracy (benchmark). Łatwiejsze organizacyjnie jest utrzymanie pracy zdalnej na wysokim poziomie, przy jednoczesnym zadbaniu o wellbeing i poczucie przynależności, jeśli nie łączy się jej z obecnością w biurze. W modelu hybrydowym kluczowa okazuje się edukacja managerów i liderów, tj. wyposażenie ich w narzędzia do zarządzania w tym specyficznym środowisku.
  • W jednej ze stref z dużą ilością zieleni, gdzie można było wynająć biurko, odtwarzaliśmy z głośnika odgłosy ptaków. Okazały się rozpraszaczem, choć miały za zadanie zwiększać komfort i umilać pracę. Wracamy zatem do starego dobrego rozwiązania: oferujemy ludziom lubiane przez nich dźwięk ptaków, ale tylko w toaletach.
  • Znacznie więcej energii i uwagi w modelu hybrydowym wymagają też rozwiązania technologiczne. Ten wątek wymaga dokładnego zbadania w przyszłych projektach pilotażowych. Zwłaszcza obecnie technologie wspomagające komunikację, pracę hybrydową, zarządzanie przestrzenią i jej użytkownikami są niezwykle istotne. To temat na osobny projekt w ramach całego przedsięwzięcia.

 

Co dalej?

Nasza rekomendacja to rozpoczęcie przygotowań do kolejnego projektu pilotażowego w drugim kwartale 2021. Sam test powinien rozpocząć się w trzecim kwartale, natomiast większość danych jakościowych spodziewamy się zebrać pod koniec roku. Z chęcią spotkamy się z przedstawicielami firm i osobami, które eksperymentowały już w temacie projektów pilotażowych modeli hybrydowych środowisk pracy i chciałyby wymienić się spostrzeżeniami. Pomoże nam to w opracowaniu nowej hybrydowej typologii przestrzeni pracy.

 

Zespół badawczy Workplace

  • Paweł Kołodziej, Senior Architect & Project Manager
  • Ewa Jędras, Senior Architect & Research Lead
  • Ewelina Jezierska, Architect & Research Support

 

Tekst: Bogusz Parzyszek, Adrianna Kucińska
Ilustracja: Monika Pietrosian

v