LUX MED – Healing Nature
Zaprojektowaliśmy nową siedzibę LUX MED w Warszawie. To epokowa zmiana dla tej organizacji. Pierwsza od 15 lat przeprowadzka stała się okazją do dostosowania nowego biura do potrzeb pracy hybrydowej. 1500 osób, 13 tysięcy metrów kwadratowych. Nowa jakość środowiska pracy. Wyjątkowe piętro coworkingowe, sprzyjające wymianie wiedzy i regeneracji.
Nowe biuro uosabia wartości LUX MED. Tworzy zdrowe środowisko pracy, poszukując i wdrażając rozwiązania bardziej ekologiczne, zrównoważone i korzystne dla środowiska. A wszystko wsparte holistycznym procesem Workplace. Poprzedzone rozbudowanym etapem badawczym oraz uzupełnione wielomiesięcznym procesem zarządzania zmianą.
Najpierw diagnoza
Współpracę rozpoczęliśmy od szeroko zakrojonego procesu badawczego. Potrzebowaliśmy poznać aktualne potrzeby i wyzwania, z jakimi mierzy się tak duża i dynamicznie rozwijająca się organizacja. Ponad 50 wywiadów badawczych oraz warsztaty z pracownikami pozwoliły stworzyć układ funkcjonalny dostosowany do specyficznych potrzeb poszczególnych zespołów, a jednocześnie dający elastyczność zmian w przyszłości.
Pod jednym dachem
Dynamiczny rozwój przez ostatnie półtorej dekady sprawił, że poszczególne piony LUX MED znajdowały się w kilku różnych budynkach. Nowe biuro pozwoliło zgromadzić całą organizację pod jednym dachem budynku Lakeside. Usprawniło to współpracę pomiędzy zespołami, wspierając wymianę wiedzy.
To nie jedyne zalety nowej lokalizacji. Dostępność komunikacji zbiorowej oraz bliskość terenów zielonych, a także certyfikat BREEAM na poziomie Outstanding – to tylko część z wielu atutów budynku Lakeside.
Nowy standard
Nowe biuro LUX MED to nowa jakość przestrzeni. Strefy pracy zespołów są uzupełnione focus room’ami i budkami akustycznymi. 114 sal spotkań to ponad dwa razy więcej niż dotychczas. Na każdym piętrze pojawiła się też komfortowa strefa socjalna z widokiem na park i staw. 5 piętro z dostępem do tarasu stanowi serce nowego biura. Znajduje się na nim wspólna strefa coworkingowa oraz reprezentacyjne sale spotkań, które można połączyć, tworząc przestrzeń na większe wydarzenia.
Wysokiej jakości materiały oraz kolorystyka oparta o biele, szarości i zielenie sprzyja koncentracji. Organiczne kształty pojawiają się na ścianach oraz falujących sufitach z papieru, tworząc miękkie, przyjemniejsze w odbiorze wnętrza. Intensywność designu jest zaś dopasowana do funkcji danej przestrzeni, aby zapobiegać przebodźcowaniu.
Estetykę nowego biura uzupełniają liczne reprodukcje obrazów. Klasyki malarstwa zostały wybrane w taki sposób, by w pozytywny sposób oddziaływały na odbiorców, inspirując i uspokajając. W strefie recepcyjnej znalazł się zaś obraz Tomasza Opalińskiego, namalowany specjalnie dla tej przestrzeni. Jak mówi o nim sam autor: „Tryptyk jest wyobrażeniem ogrodu, którego częścią, jest człowiek-opiekun i wrażliwy obserwator. W rzeczywistości pełnej zmian i kryzysów, doceniam wartość natury w jej cyklach i siłę odradzania, oraz miejsce człowieka, jako tej istoty, która przede wszystkim może ją chronić. Postaci wplątują się̨ w drzewa i kwiaty. Nie są dominującą figurą, ale im współtowarzyszą, stając się niezbędną częścią tego ogrodu.”
Zdrowie na pierwszy miejscu
LUX MED to lider rynku opieki zdrowotnej, było więc oczywiste, że aspekty prozdrowotne będą dominowały w projekcie nowego biura. Rezultatem jest szereg przestrzeni i funkcji związanych stricte z dobrostanem użytkowników – zarówno podczas pracy, jak i podczas odpoczynku i regeneracji. Różnorodność przestrzeni do pracy na każdym piętrze pozwala wybrać miejsce dostosowane do naszego stylu pracy i potrzeb.
Najwięcej możliwości odpoczynku i regeneracji znajduje się na 5 piętrze, dzięki czemu są dostępne dla wszystkich. Pokój do ćwiczeń wyposażony w bieżnie i liny do podciągania, wspierają zdrowie i ruch w ciągu dnia pracy. Pamiętamy też o nawadnianiu, dlatego w strefach wejściowych każdego piętra znajdują się wodopoje. Pijalnia wód mineralnych przy głównej recepcji pozwala zaś skosztować jednej z kilku wód mineralnych o korzystnych dla zdrowia właściwościach.
Kolejnym prozdrowotnym elementem jest pomieszczenie zawierające instalację do światłoterapii. Do jego projektu zaprosiliśmy Paulinę Grabowską z firmy mood.farm, zajmującej się tworzeniem przestrzeni zdrowia i regeneracji dla firm. Specjalna lampa wykorzystuje światło symulujące światło słoneczne, co w pozytywny sposób wpływa na samopoczucie osób pracujących w biurze. Wspomaga produkcję serotoniny, zwanej hormonem szczęścia, a także regulację rytmu dobowego. Jest to szczególnie ważne w okresie jesienno-zimowym. Instalacja emituje również promieniowanie podczerwone, wspierające rozluźnienie oraz krążenie, co sprzyja dotlenieniu organizmu. Sterowanie za pomocą aplikacji pozwala wybrać odpowiedni program, zależnie od tego czy chcemy się pobudzić, zrelaksować, odstresować czy medytować.
Re-use się opłaca
Zrównoważony rozwój to kolejny kluczowy aspekt nowego biura LUX MED. Zgodnie z filozofią 3R – Reduce, Reuse, Recycle. Większość wyposażenia to ponownie wykorzystane meble z poprzedniego biura LUX MED. Sprawdzone, wyczyszczone i przeserwisowane, będą z powodzeniem służyć kolejne lata. Nowe meble to produkty lokalnych dostawców.
Wśród materiałów wykończeniowych dominują naturalne oraz z recyklingu. Wykładziny z recyklingu nie posiadają podkładu bitumicznego. Na ścianach znajdziemy okładziny m.in. z korka, konopi, a nawet trawy i kwiatów. Część sufitów wykonana jest z filcu z recyklingu oraz papieru. Również roślinność pochodzi z drugiego obiegu – to rośliny z poprzedniego biura rozsadzone wspólnie z pracownikami podczas warsztatów poprowadzonych przez Paulinę Grabowską.
Na piątym piętrze uwagę przykuwa mozaika wykonana z odpadów budowlanych z inwestycji. Ponowne wykorzystanie elementów wyposażenia to mniejszy ślad środowiskowy oraz oszczędność środków. Wszyscy na tym zyskują.
Więcej za mniej
Przy realizacji o tej skali, nawet niewielka oszczędność na pojedynczym elemencie pozwala ograniczyć budżet całej inwestycji. Dzięki sprawnej współpracy z Klientem i mądrej optymalizacji udało się zrealizować cały projekt zrealizować w budżecie o ok 20-30% taniej, niż podobnej klasy projekty na rynku realizowane w tym czasie. Taki sukces możliwy był dzięki temu, że byliśmy dobrze przygotowani do procesu już od strony umowy z wynajmującym, w czym wspierała LUX MED firma Reina. W tej cenie zawarły się wszystkie elementy realizacji, w tym prace budowlane, wykończeniowe, meble, zieleń, a także rozwiązania IT i AV.
Dobrze gotowi na zmianę
Nowe biuro wiązało się nie tylko ze zmianą lokalizacji, ale również sposobu pracy. Hybrydowy tryb pracy był przyczyną odejścia od przypisanych stanowisk pracy na rzecz współdzielenia biurek. Zespół Workplace wspierał LUX MED w przeprowadzeniu tej zmiany. Zaangażowaliśmy ponad 50 Ambasadorów Zmiany, którzy wzięli udział w serii warsztatów. Pozwoliły one zidentyfikować największe obawy zespołu oraz zebrać wytyczne m.in. dotyczące zasad rezerwacji stanowisk pracy, sal spotkań czy miejsc parkingowych. Wspólnie wypracowana została też etykieta pracy, tak aby korzystanie z biura było dla wszystkich możliwie wygodne i sprawne. Po kilku miesiącach od przeprowadzki wspólnie z Ambasadorami zweryfikowaliśmy, jak działają zaproponowane rozwiązania. Dokonaliśmy niezbędnych korekt, tak, aby nowe biuro służyło z sukcesem wszystkim osobom pracującym w LUX MED przez wiele lat.
Autorki i autorzy:
Zarząd: Bogusz Parzyszek + Dominika Zielińska (do połowy projektu)
Zespół projektowy: Ewelina Jezierska-Podolska, Olga Szadkowska, Rafał Mikulski, Zofia Kurczych, Ewa Jędras, Maciej Kolak, Michał Pyka, Tomasz Wontor, Dominika Zielińska
Project Management po stronie Workplace: Paweł Kołodziej
Project Management po stronie Lux Med: Kamil Gurbiel
Wizualizacje: Paweł Deroń
Proces badawczy oraz zarządzanie zmianą: Katarzyna Gajewska-Kulma, Igor Łysiuk, Ewelina Jezierska, Barbara Majerska
Zespół po stronie Lux Med: Robert Kalota, Renata Rzadkiewicz-Woźnica, Katarzyna Wojnarowska; Zarządzanie zmianą: Marta Kasiewicz, Dorota Sawicz, Justyna Niebutkowska-Jończyk
Współpraca:
Koncepcja systemu wayfinding oraz art direction elementów space brandingowych: spaceID Damian Bieniek
Projekt:
Powierzchnia: 13 000 m2
Czas trwania: 2023-2024 / 16 miesięcy
Lokalizacja: Warszawa
Zakres Workplace:
Briefing (wywiady, warsztaty, program przestrzenny)
Space planning
Design concept, brief meblowy, projekt przed-wykonawczy
Nadzory autorskie, koordynacja oraz project management
Change management (warsztaty z Ambasadorami Zmiany, wytyczne do komunikacji i materiałów employer brandingowych)
Zdjęcia:
Adam Grzesik + Paulina Zięcik (budki Mute na open space)
Partnerzy/dostawcy:
- Neo Świat 2.0 – Fit-out
- Zero Waste Design – wybrane meble ruchome, zabudowy meblowe, posadzki, sufity, rozwiązania akustyczne
- Interface – wybrane posadzki
- JFM – zabudowy meblowe, rozwiązania akustyczne
- Creo Concept – ściany szklane
- Optimal – ściany mobilne
- Drop paper – sufity z papieru
- Ecophon – wybrane sufity
- Mute Design – budki akustyczne
- Vector – wybrane meble ruchome
- DAV Import – płytki
- Sign System – space branding i wayfinding – projekt wykonawczy i realizacja
- NASDRA & mood.farm – lampa do światłoterapii
- Projekt Rośliny – Zieleń