workplace we are

Nie biuro, to co? Szkoła! 42 Warsaw

Nie biuro, to co? Szkoła! 42 Warsaw

06.04.2024 / Niniejsze case study opisuje projekt adaptacji powierzchni biurowej na potrzeby szkoły programowania 42 Warsaw. Głównym celem było stworzenie nowoczesnej, otwartej i inkluzywnej przestrzeni edukacyjnej, zgodnej z wartościami 42, w krótkim czasie i z wykorzystaniem istniejących elementów.

Dzięki zrównoważonemu podejściu do projektowania (wykorzystanie istniejących elementów, np. ścian szklanych i fragmentów aranżacji) Klient uzyskał istotne oszczędności oraz skróciliśmy czas realizacji.

Nasz wypracowany sposób myślenia i projektowania sprawdza się nie tylko w realizacji przestrzeni biurowych. Skutecznie przekładamy doświadczenie na projektowanie innych funkcji.

Wprowadzenie i kontekst

Klient: 42, francuska akademia programowania bez czesnego. Założona w 2013 roku przez francuskiego przedsiębiorcę. Dzięki przełomowemu modelowi pracy projektowej  peer-to-peer (współpraca osób uczących się),  42 osiąga wspaniałe wyniki:

  • 100% absolwentów znajduje dobrze płatną i satysfakcjonującą pracę,
  • 12% buduje własne firmy,

50% osób absolwentek i absolwentów nigdy wcześniej nie zajmowało się programowaniem. Dzięki swojemu sukcesowi 42 ma dziś 54 kampusów na całym świecie. 42 Warsaw to pierwszy kampus w Polsce.

Cele projektu

  • Stworzenie przestrzeni zgodnej z wartościami 42: otwartość, brak hierarchii, samozarządzanie się uczniów, równość.
  • Przestrzeń na różne potrzeby: rekrutacja, eventy, nauka 24h, spotkania dużych grup.
  • Odejście od stereotypu programisty jako mężczyzny. Design szkoły miał być z założenia odejściem od standardowej estetyki miejsc związanych z technologią.

Wyzwanie

  • Krótki czas realizacji.
  • Adaptacja układu funkcjonalnego do progresywnego charakteru szkoły.
  • 24-godzinny dostęp do nauki.
  • Stworzyć komfortową przestrzeń wspólną – aulę, korzystając z istniejących elementów meblowo-architektonicznych.
  • Zaaranżować mix przestrzeni wypełnionych technologią ze strefami, które wspierają kreatywność / manualne umiejętności.

Ciekawostki i innowacje

Unikatowe biurka ułatwiające współpracę.

Stworzyliśmy biurka dostosowane pod uczniów, ułatwiające możliwość konsultacji między adeptami. Strefy pracy i nauki dostępne są dla uczniów 24h.

Mobilna aula z nowoczesnym sprzętem.

W kampusie została przez nas zaprojektowana aula, wyposażona w nowoczesny sprzęt. Jest to inkluzywna przestrzeń: nie ma klasycznego podziału na miejsce na prowadzącego/wykładowcy oraz słuchaczy. Dzięki temu, że wszystkie elementy są mobilne, można łatwo zmienić aranżację przestrzeni. Miejsce służy użytkownikom także na co dzień.

Stworzyliśmy strefę warsztatową z drukarką 3D. Są tam również narzędzia do pracy manualnej.

Efekty i korzyści

Pierwsza w historii rekrutacja do kampusu w 42 okazała się sukcesem i przestrzeń spełniła oczekiwania Klienta. Odbywa się tam bardzo dużo eventów: aula z zapleczem do cateringu spełnia swoją funkcję strefy networkingowej. Zobacz, jak żyje przestrzeń: https://www.instagram.com/42_warsaw/. Klient otrzymał nowoczesną przestrzeń edukacyjną, która odchodzi od podziału na klasyczne klasy/sale i odpowiada na potrzeby otwartej, inkluzywnej szkoły programowania.

Wykorzystaliśmy wiele elementów z poprzedniej realizacji (płytki dywanowe, ściany szklane, belki chłodzące) co wpłynęło na dotrzymanie terminu realizacji oraz na zmniejszenie kosztów realizacji.

Stworzyliśmy spójną wizualnie przestrzeń miksując elementy istniejące oraz nowe. Połączyliśmy je za pomocą nowej, przestrzennej identyfikacji wizualnej.

Zaprojektowaliśmy elastyczną przestrzeń do łatwego przearanżowania pod różne scenariusze użytkowe (rekrutacja uczniów, eventy wewnętrzne oraz zewnętrzne).

Lekcje i wnioski

  1. Współpraca i wzajemne wsparcie są kluczowe przy krótkim terminie realizacji.
  2. Nawet przy krótkim czasie realizacji bardzo ważna jest część projektowo-strategiczna, w której zastanawiamy się wspólnie ze wszystkimi stronami, które elementy są możliwe do odzyskania.
  3. Ponowne wykorzystanie materiałów to korzyść dla środowiska i budżetu.

„Cieszę się, że udało nam się stworzyć przestrzeń, która odzwierciedla wartości 42, sprzyja nauce i współpracy.” – Oktawia Gorzeńska, Dyrektorka Szkoły 42 Warsaw

Dziękujemy Klientowi za otwartość, zaufanie i fajny proces 😊

Zakres

  • Design concept, space branding i wayfinding oraz projekt wykonawczy
  • 1600 mkw
  • Warszawa

 

Zespół

Inwestor Play: Mariola Dudek, Joanna Kacprzak, Karol Polsakiewicz

Klient: Dyrektorka szkoły – Oktawia Gorzeńska. https://gorzenska.com/

Workplace design & projekt wykonawczy: Ula Kuc-Petelska, Małgorzata Romanowicz, Olga Szadkowska, Aleksanda Czarnecka, Krzysztof Szwajnoch, Mariusz Szwajnoch.

PM – Cushman: Kinga Ociepa Kossowska, Michał Kloch

GW – Muniak

Space branding – Tinge Studio

Tekst: Bogusz Parzyszek

Zdjęcia: Martyna Rudnicka

 

Kluczowi dostawcy

Mikomax – meble ruchome

Drewnstyl Marek Soboń – zabudowy

Zero Waste Design – sufit filcowy w auli, okładziny ścienne

 

Case study pokazuje, że zrównoważone podejście do projektowania i adaptacja istniejących elementów może przynieść wymierne korzyści zarówno dla Klienta, jak i dla środowiska.

 

 

v