workplace we are

Nowoczesna elegancja | Savills

Nowoczesna elegancja | Savills

#design #strategy #work environment

Siedziba firmy Savills w budynku Q22 w Warszawie to połączenie brytyjskiej elegancji z minimalistycznym skandynawskim designem. Pomimo tego, że projekt ten jest jedną z mniejszych realizacji workplace w 2017 roku, rozwój koncepcji był zaskakująco czasochłonny.

 

Pierwszym etapem projektu był pilotaż, podczas którego pracownicy testowali różne modele pracy. Mockup nowego typu eksperymentalnej powierzchni powstał jeszcze w poprzednim biurze. Doświadczenia zdobyte podczas pracy w strefach o różnym przeznaczeniu (m.in. strefa projektowa, ad-hoc, strefa do pracy cichej, Activity Based Workplace, strefy pracy tymczasowej), dało szansę zbadania realnych potrzeb i preferencji pracowników. Wyniki obserwacji podsumowane ankietą, stały się jednym z ważnych elementów bazowych dla projektu nowej siedziby. Następnie przez 5 miesięcy wspólnie z klientem tworzyliśmy kolejne warianty designu i dobieraliśmy odpowiednie materiały wykończeniowe, aby finalnym efektem było wyjątkowe biuro.

 

 

Proces projektowy zapoczątkowały spotkania warsztatowe w czasie których uzgodniono priorytety dla projektu i zaproponowano kierunek stylistyczny. Najważniejszymi założeniami dotyczącymi designu, było nawiązanie do wartości firmy, takich jak: dbałość o najwyższą jakość usług, odpowiedzialność, etyka, szacunek, nastawienie na rozwój,  prestiż i profesjonalizm. Istotne było także odniesienie się do rozpoznawalnego logotypu i firmowych kolorów; granatowego, żółtego, czerwieni oraz odcieni szarości.

 

 

Bazowe założenia przełożone zostały na wizualny efekt, pozwalając na zaprojektowanie eleganckiego biura ocieplonego poprzez dodanie elementów drewnianych oraz różne odcienie szarości. Projekt uzupełniają detale, które mają przywoływać skojarzenia z gabinetem brytyjskiego dżentelmena – wysokie cokoły, lampy wolnostojące, gęsto tkane zasłony, lustra, szklenia z gęstymi, regularnymi podziałami ram, złote akcenty (space branding), połączenie różnych faktur, szlachetnych materiałów i stylizowane, ale proste i minimalistyczne meble. Całość dopełnia wyeksponowana w formie galerii sztuka (obrazy użyczone przez Galerię Zachęta w ramach współpracy z firmą Savills).

 

 

Funkcjonalnie przyjęty został podział na wyraźne dwie strefy: klientów i pracowników. Ta pierwsza, reprezentacyjna, składa się z eleganckiej recepcji z widokiem wychodzącym na panoramę Warszawy, oraz z sal spotkań różnej wielkości do których prowadzi korytarz ze sztuką. Sama recepcja jest jednym z najciekawszych punktów całego projektu, a łącznie narysowanych zostało około 30 koncepcji, począwszy od bardziej szalonych, kolorowych i nowoczesnych, po stonowane, formalne i eleganckie. Tuż obok recepcji, ulokowany został black room, czyli niewielka sala w stylu pokoju cygar – cała rozwiązana monochromatycznie, w odcieniach grafitu i czerni, tworzy swoisty “gentelmen’s corner”.

 

 

Strefa pracowników również zachowuje stonowany charakter, lecz bardziej nieformalny. Pojawia się w niej więcej koloru, zieleni i grafik. Sale spotkań przyjęły kolorystykę Savills – każda z nich otrzymała jeden z kolorów firmy jako motyw przewodni (czerwony, żółty, granatowy, szary), zapewniając akcent kolorystyczny w stonowanym środowisku pracy, oraz ułatwiając identyfikację wizualną w przestrzeni. Pracownicy zostali rozlokowani na powierzchni wedle swoich potrzeb – poufności, współpracy z innymi, bliskości do funkcji dodatkowych, a także z uwzględnieniem prognozowanego rozwoju zespołów.

 

 

Główna strefa socjalna została rozwiązana w elastyczny sposób. Gdy pojawia się potrzeba zorganizowanie spotkania typu townhall lub większego eventu, dzięki mobilnym ścianom szklanym z łatwością połączymy narożnik open space’u z przestrzenią na co dzień wykorzystywaną jako kuchnia. Przestrzeń tą możemy nie tylko łatwo modyfikować, ale także w razie potrzeby wyizolować ją od reszty biura. Strefa została wyposażona w technologię AV i ukryty w suficie rzutnik, które umożliwiają przeprowadzenie prezentacji, wykładu lub nieformalnego spotkania dla wszystkich pracowników.

 

 

Projekt został uzupełniony o dedykowany wayfinding i space branding. Aby wybrać odpowiednie foliowanie do strefy klienta wykonaliśmy mockup różnych rozwiązań na zbudowanych już szkleniach sal konferencyjnych. Wybrana została folia strukturalna i złota, które umieszczono na obydwu szybach (podwójne szklenie) tworząc charakterystyczny efekt 3D​.

 

 

Główne założenia projektowe:

  • Podział biura na reprezentacyjną strefę klienta i  nieformalną pracowniczą.
  • Elastyczne, wspólne dla całej firmy miejsce socjalno-networkingowe, z możliwością odbycia spotkania typu townhall lub zorganizowania nieformalnego spotkania z pracownikami
  • Rozplanowanie zespołów i stanowisk pracy w sposób, który zapewni możliwość elastycznego rozwoju firmy.

 

 

Biuro Savills w liczbach:

  • Metraż: 1080 mkw
  • Liczba stanowisk pracy: 107
  • Liczba pięter: 1
  • Lokalizacja: budynek Q22 w Warszawie, al. Jana Pawła II 22
  • Czas projektu: 9 miesięcy
  • Specyfika pracy: zróżnicowana, od funkcji administracyjnych po bardzo kreatywne

58% powierzchni dedykowanej do pracy indywidualnej (biurka
42% powierzchni wsparcia (do spotkań, socjalna, inne) 

28% powierzchni strefy klienta
72% powierzchni strefy pracowniczej

 

Zespół projektowy:

Bogusz Parzyszek, CEO | Founder

Dominika Zielińska, Head of Architecture | Managing Partner

Ewa Jędras, Senior Architect

Daniel Dziczek, Architect

Damian Bieniek, Anna Rzeźnik, Kasper Skirgajłło-Krajewski, space branding & wayfinding

Adam Grzesik – zdjęcia

v