Tętniąca przestrzeń | The Heart
10.05.2017 / 1 530 mkw / Polski rynek startupów rozwija się bardzo dynamicznie, czego logicznym następstwem było powstanie platformy, która wspiera to środowisko. Takim miejscem jest The Heart Warsaw, inicjatywa Tomasza Rudolfa i Jędrzeja Iwaszkiewicza, która znalazła swoje urzeczywistnienie na 38 poziomie w Warsaw Spire, w biurze zaprojektowanym przez Workplace.
Nasza współpraca rozpoczęła się od spotkania z kadrą zarządzającą The Heart Warsaw; Tomaszem Rudolfem, Jędrzejem Iwaszkiewiczem oraz Sergiuszem Sawinem, z którymi mieliśmy okazję współpracować przy innych projektach. Po zapoznaniu się z charakterem oraz wizją rozwoju nowo powstającego miejsca, mającego działać jak sala operacyjna, na której przygotowane przez start’upy pomysły do wzrostu wszczepiane są do największych międzynarodowych organizacji.
Zespół Workplace odpowiedzialny był za koncepcję designu, która oparta była na zgromadzonym przez lata doświadczeniu w projektowaniu wewnątrz firmowych przestrzeni co-workingowych. Z naszych badań jasno także wynika, że projektując biura możemy przyczynić się do rozwoju kultury innowacji w firmach. Punktem wyjścia do procesu projektowego była historia kariery prof. Zbigniewa Religi oraz determinacja jego zespołu do przełamywania ograniczeń w jakich działali.
Strategia i przestrzeń
Workplace projektując środowisko pracy od lat zbiera wnioski ze współpracy z wieloma różnymi typami przedsiębiorstw jednak tym razem była to pierwsza okazja aby wziąć udział w procesie, w którym nie było sprecyzowanej ani organizacji, ani docelowego użytkownika. Postawiło to pod znakiem zapytania standardowy proces składający się z badań, projektu architektonicznego oraz realizacji i zarządzania zmianą, które Workplace prowadzi.
Innowacja?
Ze względu na złożony charakter działalności wspólnie zdecydowano, aby powierzchnię kondygnacji podzielić na dwie części. Część Lewa – dedykowana organizacji wydarzeń i konferencji oraz Część Prawa – przeznaczona pracy, w której swoje tzw. garaże (pierwsze miejsce działalności takich gigantów Google, Amazon, Facebook czy Apple) zajmują starannie dobrane zespoły współpracujących startupów i organizacji. Nasunęło to naturalne skojarzenie z dwoma rodzajami krwi krążącej po organizmie i stało się punktem wyjścia do opracowania koncepcji na space branding i wayfinding.
Mastercard Creative Room
Zwornikiem dwóch części The Heart jest interaktywna sala kreatywna. Przekonaliśmy jednego z partnerów przedsięwzięcia, markę MasterCard aby zainwestował w tą wyjątkową przestrzeń. Nie ma w Warszawie drugiego takiego miejsca na wynajem, gdzie można przeprowadzić spotkanie z 15 os. zespołem w sali wyposażonej w trybuny, pufy, podnoszone stoły oraz interaktywne ekrany. Razem wspierają one różne formy aktywności za czym idzie twórcze myślenie.
Space branding & wayfinding
Projekt przestrzeni dopełnia unikalny system orientacji przestrzennej oraz space brandingu. Ciągła rotacja gości wymagała czytelnego oznakowania funkcjonalności zarówno w części konferencyjnej jak i biurowej. Ponadto przypisanie pomieszczeniom bohaterów związanych z polską historią i kulturą pokazuje korzenie całej organizacji.
Budżet i proces
W związku z tym, że obecna lokalizacja firmy nie jest docelowa i ma obowiązywać przez trzy lata (nowa siedziba mieścić się będzie w The Hub, nowej inwestycji Ghelamco), to budżet był odpowiednio zmodyfikowany w stosunku do typowej pięcioletniej inwestycji. Projekt wymagał od nas przeniesienia poszczególnych elementów do nowej powierzchni, od mebli począwszy a na ścianach mobilnych skończywszy.
Głównym wyzwaniem jednak okazał się termin realizacji. Biuro zostało zaprojektowane i oddane do użytku w ciągu 6 miesięcy, co niewątpliwie możliwe było dzięki dyspozycyjności ekip wykonawczych dewelopera oraz zgranej współpracy na linii The Heart Warsaw, Workplace oraz Ghelamco.
Zespół workplace był odpowiedzialny za przeprowadzenie badań charakteru pracy i wykorzystania przestrzeni, stworzenie koncepcji architektonicznej, projekt wykonawczy oraz nadzór budowlany nad realizacją.
Biuro The Heart Warsaw w liczbach:
- Metraż: 1530 mkw
- Liczba użytkowników:
- część konferencyjna – 188
- część biurowa – 82
- Lokalizacja: Warsaw Spire
- Czas realizacji: 6 miesięcy
Zespół projektowy:
Bogusz Parzyszek, CEO | Founder
Dominika Zielińska, Head of Architecture | Managing Partner
Marzena Bednarczyk, Senior Architect
Igor Białorucki, Senior Architect
Maciej Kolak, Architect
Paulina Wojno, Architect | 3D graphic designer
Damian Bieniek, Anna Rzeźnik, Kasper Skirgajłło-Krajewski, space branding & wayfinding
Adam Grzesik – photo