workplace we are

Neon Digital Office | Ringier Axel Springer Polska

Neon Digital Office | Ringier Axel Springer Polska

#design #project management #work environment

Design jako przedłużenie cyfrowej tożsamości firmy. Wspólny dom dla wszystkich warszawskich redakcji i działów z wewnętrzną strefą co-workingową.

Z tymi założeniami zaprojektowaliśmy Neon Digital Office – nową siedzibę główną grupy multimedialnej Ringier Axel Springer Polska. Głównym celem projektu było udrożnienie przepływu informacji oraz podkreślenie innowacyjnej tożsamości całej spółki.


To już kolejny projekt zrealizowany przez nas dla spółki Ringier Axel Springer Media. Nowa warszawska centrala (otwarta na początku 2020 roku) integruje różne redakcje i departamenty na powierzchni 11300 mkw. Wspólnie z Klientem wypracowaliśmy ekosystem pracy, który pomimo ogromnego metrażu wspomaga wymianę wiedzy i spontaniczne interakcje prowadzące do tzw. „szczęśliwych odkryć” (ang. serendipity).

 

Co udało nam się osiągnąć? 

  • Elastyczne środowisko pracy dostosowane do różnorodnych aktywności (praca indywidualna, kreatywna, konferencje, eventy, nagrania, wywiady).
  • Wachlarz przestrzeni funkcjonalnych: wewnętrzną strefę co-workingową, studio nagrań, interaktywny showroom, socjalną klatkę schodową oraz transparentną strefę zarządu.
  • Połączenie rozproszonych do tej pory działów i upłynnienie komunikacji dzięki wewnętrznej klatce schodowej.
  • Design oddający innowacyjne wartości organizacji i podkreślający tożsamość społeczności firmowej.
  • Dedykowany showroom multimedialny dla strategicznych klientów przystosowany do prezentacji produktów.

Z poniższego case study dowiecie się:

  • jak wyglądał proces projektowy i poprzedzająca go prototypowa aranżacja przestrzeni,
  • jak zmierzyliśmy się z optymalizacją budżetu i zarządzaniem projektem,
  • w jaki sposób odpowiednia strategia budowania przestrzeni pracy unowocześnia wizerunek i wzmacnia wewnętrzną kulturę firmy.

 

 

Prototyp i nowa centrala

Ringier Axel Springer Polska to europejski potentat multimedialny, posiadający w swoim portfolio m.in. Onet, Forbes, Business Insider, Noizz, czy Newsweek. Historia naszej współpracy rozpoczęła się już w 2017 roku. Był to dla grupy RASP okres przekształceń i inwestycji media cyfrowe. Rozwijające się flagowe redakcje internetowe potrzebowały przestrzeni do tworzenia nowych inicjatyw i pracy nad wysokiej jakości treściami.

Naszą odpowiedzią na te potrzeby był oddany w 2018 roku prototypowy projekt biura nazwany Neon Innovation Hub – tymczasowy model środowiska pracy, na którym organizacja mogła sprawdzić, w jaki sposób transparentność i otwartość przestrzeni wpłynie na innowacyjność i współpracę w zespołach redakcyjnych.

Sukces projektowy tego konceptu przekonał zarząd RASP do dalszych innowacji. Zwrócili się do nas ponownie – tym razem z zamiarem stworzenia jednej wspólnej siedziby dla ponad 1000 pracowników z całej Warszawy.

 

 

Cele strategiczne

Wspólnie z Klientem zidentyfikowaliśmy założenia biznesowe i potrzeby pracowników. Pogłębiliśmy wiedzę o charakterze pracy i strukturze organizacyjnej firmy i zweryfikowaliśmy cele poprzedniego projektu. Nowa przestrzeń pracy grupy RASP miała:

  • uwzględniać zróżnicowane rodzaje aktywności zespołów redakcyjnych i innych działów do tej pory rozproszonych po różnych warszawskich lokalizacjach,
  • wykorzystywać design jako narzędzie wizerunkowe podkreślające tożsamość firmy,
  • łączyć wiele funkcjonalności – od nagrywania programów live video, przez przyjmowanie potencjalnych Klientów, po organizowanie wydarzeń medialnych.

 

 

Przestrzeń interakcji

Proces projektowy rozpoczęliśmy od konsultacji wyboru docelowego budynku. Przygotowaliśmy test fity, czyli ogólne układy funkcjonalne, dla pięciu warszawskich budynków. Na tej podstawie doradziliśmy, która powierzchnia będzie najlepiej odpowiadać potrzebom firmy. Po dokonaniu wyboru przeszliśmy do projektowania rozwiązań przestrzennych.

Wspólnie z Klientem zastanawialiśmy się, jak wygenerować ruch w biurze i pobudzić interakcje między pracownikami. Jeszcze na etapie wyboru budynku zaproponowaliśmy połączenie dwóch kondygnacji wewnętrzną klatką schodową. W ten sposób powstało niezobowiązujące miejsce spotkań, które jednocześnie umożliwia pracownikom swobodne przemieszczanie się pomiędzy różnymi częściami biura.

 

 

Ewaluacja poprzedniego biura RASP pokazała, że duża strefa networkingowa w nieformalnym, kawiarnianym klimacie jest miejscem często używanymczy to  do spotkań ad-hoc, czy też do pracy indywidualnej. W Neon Digital Hub postanowiliśmy powiększyć tę część biura i stworzyć największą w historii naszych projektów wewnętrzną przestrzeń współpracy. Jej elastyczność umożliwia organizację eventów medialnych, spotkań całej firmy, a nawet sesji fotograficznych lub stworzenie studia filmowego.

 

 

Funkcja reprezentacyjna biura była dla Klienta niezmiernie istotna. Oprócz ergonomicznej przestrzeni do pracy musieliśmy także zapewnić tło do realizacji i promocji usług oraz produktów medialnych firmy. Jednym z pierwszych pomysłów było otwarcie parteru i umożliwienie wjazdu samochodu Onet Rano bezpośrednio do studia filmowego. Z tej koncepcji ostatecznie powstało tylko studio, ale za to zaprojektowaliśmy inne śmiałe narzędzie marketingowe: interaktywny showroom multimedialny skrojony pod prezentacje sprzedażowe dla przyszłych klientów.

 

 

Design miał odzwierciedlać wartości firmy (otwartość, wspólnotę) oraz jej strategię stawiającą na rozwój technologiczny i media cyfrowe. Poprzednia koncepcja w klimacie brooklyńskiej kawiarni została dobrze przyjęta przez pracowników oraz zarząd. Chcieliśmy utrzymać ten niezobowiązujący charakter przestrzeni i dodatkowo przełamać go post-cyfrowymi motywami. Sam design i rozwiązania meblowe konsultowane były z pracownikami, a niektóre z elementów space brandingu bezpośrednio współtworzył zespół Klienta.

 

 

Wyzwania, optymalizacja, budżet

Co było dla nas najtrudniejsze w trakcie procesu projektowego?

Przede wszystkim wyzwania funkcjonalne. Mimo że praca różnych redakcji w jednej grupie mediowej może intuicyjnie przywodzić na myśl podobne schematem działania, to w spółce RASP każda z nich ma specyficzny dla siebie charakter pracy. Stworzenie przestrzeni odpowiadającej jednocześnie różnym potrzebom wymagało długiego i dokładnego procesu space planningu – umiejętnego rozplanowania stref pracy i połączenia ich z miejscami do przyjmowania klientów i networkingu.

Kluczowe było także wypełnienie założeń budżetowych przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu estetycznego. Za naszą rekomendacją Klient przyjął model promujący ponowne wykorzystanie mebli i elementów aranżacji wnętrza – zrównoważony pod kątem finansowym i środowiskowym. Musieliśmy jednak przeprowadzić proces optymalizacji, nieunikniony przy tak dużych projektach. Dzięki bliskiej współpracy z zespołem RASP i koordynacją podwykonawców zdołaliśmy obniżyć koszty bez strat w jakości designu.

 

 

Nowa rzeczywistość

Rezultat naszego projektu to nie tylko widoczna na zdjęciach warstwa wizualna, ale też szereg rozwiązań przestrzennych i metod organizacji pracy. W Neon Digital Hub komfort pracy jest wyższy niż w poprzednich rozproszonych lokalizacjach. Rozwiązania funkcjonalne pozwalają pracownikom na szybszą komunikację i lepszą współpracę w zespołach. Większa mobilność rozwiązań meblowych i ścian działowych umożliwia adaptację do zmieniających się warunków i potrzeb. Widzimy, że nawet w systemie pracy hybrydowej wymiana wiedzy przychodzi tu pracownikom w łatwiejszy, bardziej naturalny sposób.

 

 

Różnorodność aktywności pracowników w siedzibie RASP znajduje swoje odzwierciedlenie w układzie funkcjonalnym. Spójny ekosystem pracy tworzą spersonalizowane strefy pracy, przestrzenie wspólne i jadalnie, kilkadziesiąt różnorodnych sal spotkań, strefy chill out, sala fitness oraz bardzo dobrze wyposażone studia multimedialne.

 

 

Wizerunek firmy i jej kultura organizacyjna są obecnie nowocześniejsze i bardziej przejrzyste. Mowa tu nie tylko o space brandingu i wayfindingu – widać to także w podziale funkcjonalnym. Członkowie zarządu są bliżej pracowników, a wspólna strefa spotkań i konferencji umożliwia budowanie relacji bez zbędnego podkreślania hierarchii, dzięki czemu ludzie łatwiej i chętniej angażują się w budowanie firmowej społeczności.

 

 

Przestrzeń ekspozycyjna showroomu skutecznie wprowadza potencjalnych klientów na wyższy poziom doświadczeń podczas prowadzonych prezentacji. Efekty audiowizualne sprawiają, że niemal namacalnie czuje się ducha nowych technologii w organizacji – co pomaga promować grupę RASP jako firmę o innowacyjnym nastawieniu.

 

– Biuro, jego projekt i wystrój to dzisiaj wizytówka pracodawcy. Nasze nowe biuro jest nowoczesną przestrzenią sprzyjającą kreatywności i współpracy. Projektowaliśmy je m.in. z myślą o realizacji naszych programów well-beingowych oraz edukacyjnych. Nie bez znaczenia jest również fakt, że nareszcie wszystkie nasze warszawskie redakcje i działy mają wspólną lokalizację. W nowym biurze stawiamy na komfort pracy, a przy tym na rozwiązania, które pozwolą pracownikom łatwiej się komunikować oraz obserwować to, jakie firma podejmuje działania w różnych obszarach – od produkcji wideo po zewnętrzne wydarzenia dla klientów – Monika Remiszewska, dyrektor personalna Ringier Axel Springer Polska.

 

Zakres naszych usług:

  • Konsultacje ws. wyboru budynku
  • Koncepcja funkcjonalna
  • Design i wytyczne do projektów branżowych
  • Zarządzanie procesem i działania optymalizacyjne

Neon Digital Hub w liczbach:

  • Metraż: 11 300 mkw.
  • Liczba pracowników: ok. 1000
  • Lokalizacja: Warszawa, Trinity Park III
  • Czas projektu: 12 miesięcy + 4 miesiące konsultacji
  • Charakter pracy: zróżnicowany, od kreatywnych spotkań do pracy indywidualnej

 

Autorzy:

Zarząd Workplace

  • Bogusz Parzyszek, Co-CEO & Founder
  • Dominika Zielińska, Co-CEO & Head Architect

Zespół projektowy

  • Paweł Kołodziej, Project Manager, Senior Architect
  • Marzena Bednarczyk, Senior Architect
  • Maciej Kolak, Architect
  • Michał Pyka, Architect
  • Mariia Shapoval, Architect
  • Barbara Majerska, Architect

Space branding & wayfinding:

  • Wayfinding: Forward Agency, Damian Bieniek & Andrzej Santorski
  • Wayfinding concept: Forward Agency, Damian Bieniek & Dorota Stępniak, Katarzyna Lewoc, Paweł Lewoc
  • Lobby graphics: Barrakuz

Zdjęcia: Adam Grzesik
Tekst: Mateusz Sikora, Adrianna Kucińska

v